Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30578
Author(s): Lin Zekai
Advisor: Silva, Rui Vinhas da
Date: 23-Oct-2023
Title: Catering consumption behavior in the post-pandemic under platform economy: Evidence from China
Reference: Lin Zekai (2023). Catering consumption behavior in the post-pandemic under platform economy: Evidence from China [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30578
ISBN: 978-989-781-818-9
Keywords: Post-epidemic era
Platform economy
Catering consumption behavior
Theory of planned behavior
Technology acceptance model
Transformação digital -- Digital transformation
Era pós-pandemia
Economia de plataforma
Comportamento de consumo de alimentos
Teoria do comportamento planejado
Modelo de aceitação de tecnologia
Abstract: Due to the impact of the COVID-19 epidemic, the world economy has been hit to varying degrees, and the catering industry is one of the industries most affected by the epidemic. In the post-epidemic era, the catering industry needs to be adjusted and restored. This study integrates the Theory of Planned Behavior and Technology Acceptance Model through questionnaire survey, and analyzes the online catering consumption behavior of Chinese consumers by constructing the empirical method of structural equation model. In the post-epidemic era, the lifestyle and catering consumption habits of mass consumers have undergone tremendous changes. Their demand for dining environment, food hygiene and health has increasing rapidly, which puts forward higher requirements for the products and services of catering enterprises. At the same time, online catering has become a common way of dining, and highlights its ability to avoid the epidemic. Under the new situation, catering enterprises need to realize that consumers pay more attention to the health and safety of products, need to produce more diversified and personalized catering products, layout in advance into the field of pre-made food segmentation, build “contactless delivery” channels, and enhance the strategic position of digital transformation of catering enterprises.
Devido ao forte impacto da pandemia de COVID-19 no mundo, a economia global foi atingida em diferentes graus. Nesse contexto, a indústria de alimentos e bebidas foi uma das indústrias mais afetadas pela pandemia. Presentemente, já na era pós-pandemia, a indústria de alimentos e bebidas precisa se ajustar e se recuperar. Com base na Teoria do Comportamento Planejado e no Modelo de Aceitação de Tecnologia, o presente trabalho analisa o comportamento do consumo de alimentos e bebidas online dos consumidores chineses por meio da aplicação de questionários e da construção de modelos de equações estruturais. Na era póspandemia, os estilos de vida e os hábitos de consumo de alimentos e bebidas dos consumidores passaram por mudanças tremendas. A demanda por local e ambiente adequados, higiene alimentar e saúde está aumentando rapidamente, o que significa requisitos mais elevados para os produtos e serviços das empresas do ramo da alimentação. Ao mesmo tempo, o serviço de alimentos e bebidas online tornou-se comum e destacou-se fortemente por sua vantagem de evitar o contato na época da pandemia. Nesse sentido, as empresas de alimentos e bebidas precisam perceber que os consumidores, agora, prestam mais atenção à saúde e segurança dos produtos e, por isso, elas precisam produzir produtos mais diversificados e personalizados; ao mesmo tempo, elas também devem planejar com antecedência a subdivisão dos pratos preparados, construir canais de “entrega sem contato” e, assim, aprimorar a posição estratégica da transformação digital.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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