Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30464
Author(s): Ramos, Diogo Alexandre Dias
Advisor: Falcão, Pedro Fontes
Date: 27-Dec-2023
Title: First Ed: Plano de negócios
Reference: Ramos, D. A. D. (2023). First Ed: Plano de negócios [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30464
Keywords: Plano de negócio -- Business plan
Empreendedorismo -- Entrepreneurship
Digital business models
Ensino superior -- Higher education
Tutoria -- Tutoring
Modelos de negócio digitais
Abstract: The main purpose of this thesis is to create a business plan for a company which provides tutoring services for higher education students in Portugal. The development process of the project began with the analysis and research of scientific papers, articles and business models form existing competitors on the market. To complement the study, the following step was to apply analyses and topics approached during the course, to improve the comprehension of the surrounding context - the PEST analysis, Porter’s six forces analysis and the SWOT analysis. This analysis on competition was complemented by a discretion of each direct competitors’ key strengths and weaknesses. Further to that, to understand what the user’s perspective on the tutoring business was and possibly validate the idea, a survey was conducted. Based on the survey’s results, both quantitative and qualitative analyses were conducted. A marketing plan is developed – especially in terms of the marketing mix strategy – as well as a financial projection to understand where to go, capital wise, and to apply some of the concepts of corporate finance also learnt during the course. This phase was crucial to develop the vision, mission a value proposition of the company. During this final financial analysis, the viability of the company is assessed, as well as three possible outcomes facing the expected market reaction – a realistic, pessimistic and an optimistic scenario.
O objetivo principal desta tese é criar um plano de negócios para uma empresa que oferece serviços de explições para estudantes do ensino superior em Portugal. O processo de desenvolvimento do projeto começou com a análise e pesquisa de artigos científicos, assim como uma investigação acerca dos modelos de negócios dos concorrentes já existentes no mercado. Para complementar o estudo, o passo seguinte foi aplicar análises e tópicos abordados durante o curso, para melhorar a compreensão do contexto circundante - a análise PESTEL, a análise das seis forças de Porter e a análise SWOT. Esta análise sobre a concorrência foi complementada por uma discrição das principais forças e fraquezas de cada concorrente direto. Além disso, para entender qual a perspectiva do usuário sobre o negócio de explicações e possivelmente validar a ideia, foi conduzida uma pesquisa através de um questionário. Com base nos resultados da pesquisa, foram conduzidas análises quantitativas e qualitativas. Foi desenvolvido um plano de marketing - especialmente em termos de estratégia de mix de marketing - bem como uma projeção financeira para entender para onde ir, em termos de capital, e para aplicar alguns dos conceitos de finanças corporativas também lecionados durante o curso. Esta fase foi igualmente crucial para desenvolver a visão, missão e proposta de valor da empresa. Durante esta análise financeira final, a viabilidade da empresa é avaliada, ao abrigo de três possíveis cenários face à reação do mercado esperada - um cenário realista, um pessimista e um otimista.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_diogo_dias_ramos.pdf
  Restricted Access
1,88 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.