Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/30311
Author(s): | Baldé, Esmiraldina Husseina |
Advisor: | Carvalho, Clara |
Date: | 5-Dec-2023 |
Title: | Impacto educacional da cooperação Sul-Sul: Caso da Guiné-Bissau e Turquia |
Reference: | Baldé, E. H. (2023). Impacto educacional da cooperação Sul-Sul: Caso da Guiné-Bissau e Turquia [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30311 |
Keywords: | Cooperação Sul-Sul Desenvolvimento Educação -- Education Estudantes internacionais Cooperação Turca South-South cooperation Development International students Turkish cooperation |
Abstract: | O presente estudo investiga o impacto da Cooperação Sul-Sul destacando a diplomacia educacional entre a Guiné-Bissau e Turquia, a contribuição dos estudantes e o benefício da cooperação para ambos os países. Para justificar a importância do tema, foi realizado um inquérito com os antigos e atuais estudantes da Turquia, classificando-os por níveis académicos, situação atual e planos futuros. A coleta dos dados envolveu ainda entrevistas com alguns estudantes e o responsável de uma das fundações turcas que opera ativamente na área de educação na Guiné-Bissau. Apesar dos desafios, os estudantes apresentam um nível de satisfação muito elevado. A relação entre os dois países pode aprimorar o sistema educacional da Guiné-Bissau, melhorar a experiência dos estudantes por meio de intercâmbios e bolsas de estudo. Os estudantes desempenham um papel crucial na promoção da cooperação, atuando como mediadores entre as organizações turcas e as empresas, apoiando setores como turismo, médico e comércio internacional. This study investigates the impact of South-South Cooperation by highlighting educational diplomacy between Guinea-Bissau and Turkey, the contribution of students and the benefit of cooperation for both countries. To justify the importance of the topic, a survey was conducted with graduates and current students in Turkey, classifying them by academic levels, current situation, and future. Data collection also involved interviews with some students and the head of one of the Turkish foundations that is active in the field of education in Guinea- Bissau. Despite the challenges, the students have a very high level of satisfaction. The relationship between the two countries can enhance Guinea-Bissau's education system, improve the student experience through exchanges and scholarships. Students play a crucial role in promoting cooperation, acting as mediators between Turkish organizations and companies, supporting sectors such as tourism, medical and international trade. |
Department: | Departamento de Ciência Política e Políticas Públicas |
Degree: | Mestrado em Estudos Africanos |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_esmiraldina_husseina_balde.pdf | 1,87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.