Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30175
Author(s): Vicente, Carolina Pereira
Advisor: Bhimjee, Diptes Chandrakante Prabhudas
Date: 27-Nov-2023
Title: Interaction between Banks & FinTech: A consumer perspective
Reference: Vicente, C. P. (2023). Interaction between Banks & FinTech: A consumer perspective [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30175
Keywords: Setor bancário -- Banking sector
Digital
Fintech
Industry 4.0
Supervision and regulation
Indústria 4.0
Supervisão e regulação
Abstract: This research aims to understand how FinTech’s interact with the banking industry and how they run. This subject is particularly prevalent daily; incumbents (Banks) face new problems while entrants (FinTech/BigTech) adjust to a new economic and financial reality. This Dissertation starts by reading the academic research, assessing the social effects of both market participants, and examining the respective regulatory and supervisory frameworks. It then discusses the technical instruments, their advantages and disadvantages, and the difficulties the banking industry is currently experiencing in the digital era. Finally, it researches this connection from the standpoint of the consumer. This Dissertation uses quantitative analytic work (questionnaires) that was done as part of this study. Based on the information acquired and our research, this Dissertation’s findings suggest that the banking industry has a competitive issue. However, it will be surmounted by understanding how to function in the market effectively considering added competitive pressures, whether in collaboration with FinTechs or rivalry with them.
O objetivo desta investigação visa compreender como as FinTech’s interagem com o sector bancário e como funcionam. Este tema é particularmente prevalente no quotidiano; os incumbentes (Bancos) enfrentam novos problemas enquanto os entrantes (FinTech/Bigech) se ajustam a uma nova realidade económica e financeira. Esta Dissertação começa por ler a investigação académica, avaliar os efeitos sociais de ambos os intervenientes no mercado e analisar os respetivos quadros regulamentares e de supervisão. De seguida, aborda os instrumentos técnicos, as suas vantagens e desvantagens individuais, bem como as dificuldades que o sector bancário enfrenta atualmente na era digital. Por fim, investiga esta ligação do ponto de vista do consumidor. Esta dissertação utiliza um trabalho de análise quantitativa (questionários) que foi efetuado no âmbito deste estudo. Com base na informação adquirida e na nossa investigação, as conclusões desta Dissertação sugerem que o sector bancário tem um problema de competitividade, mas que será ultrapassado se compreendermos como funcionar no mercado de forma eficaz face às pressões competitivas acrescidas, quer em colaboração com as FinTech’s, quer em rivalidade com elas.
Department: Departamento de Economia
Degree: Mestrado em Economia da Empresa e da Concorrência
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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