Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30053
Author(s): Gonçalves, Beatriz do Carmo Silva e
Advisor: Loureiro, Sandra Maria Correia
Rodrigues, Mariana de Oliveira Berga
Date: 9-Oct-2023
Title: Impacts of virtual reality on the real estate consumer’s purchase intentions
Reference: Gonçalves, B. do C. S. e. (2023). Impacts of virtual reality on the real estate consumer’s purchase intentions [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30053
Keywords: Setor imobiliário -- Real estate sector
Realidade virtual -- Virtual reality
Playfulness
Informativeness
Perceção do risco -- Risk perception
Purchase intentions
Grau de entretenimento
Informatividade
Intenções de compra
Abstract: Nowadays, the world is witnessing rapid technological advances, and the real estate sector is following these trends by adopting cutting-edge solutions that provide better consumer experiences and facilitate transactions. One of the latest technologies to emerge is virtual reality (VR). This technology has the potential to completely change the way consumers purchase and sell real estate. Although there is a great deal of interest in VR, few studies have been conducted to understand how it impacts real estate companies and consumers. The present dissertation suggests a model that examines the impact of virtual reality on real estate consumers purchase intentions concerning constructs such as playfulness, informativeness, perceived risk, and purchase intentions. Thus, this research consists of a quantitative analysis in which 200 responses were collected from a questionnaire. The data and hypotheses were analysed and interpreted using the Partial Least Squares Structural Modelling approach. Findings suggest that playfulness and informativeness have a positive impact on improving real estate purchase intentions, and that perceived risk is negatively associated with real estate purchase intentions. The results further identify a positive, significant, and direct impact of playfulness on informativeness. Playfulness also influences purchase intentions, but this relationship is mediated by informativeness. However, the relationship between playfulness and purchase intention is not mediated by perceived risk, according to the results.
Atualmente, o mundo assiste a rápidos avanços tecnológicos e o sector imobiliário está gradualmente a adotar tecnologias de ponta que proporcionam melhores experiências aos consumidores e que facilitam transacções. Uma das mais recentes tecnologias a surgir é a realidade virtual. Esta tecnologia tem o potencial de mudar completamente a forma como os consumidores compram e vendem bens imobiliários. Embora exista um grande interesse na realidade virtual, poucos estudos foram realizados de forma compreender o seu impacto nos consumidores do sector imobiliário. A presente dissertação propõe um modelo que analisa o impacto da realidade virtual nas intenções de compra de imóveis por parte dos consumidores, no que respeita a constructos como o grau de entertenimento, a informatividade, a percepção de risco e as intenções de compra. Desta forma, esta investigação consiste numa análise quantitativa em que 200 respostas foram recolhidos a partir de um questionário. Os dados e as hipóteses foram analisados e interpretados através da metodologia Partial Least Square Structural Modelling. Os resultados sugerem que o grau de entertenimento e informatividade tem um impacto positivo nas intenções de compra de propriedades, e que a percepção do risco está negativamente associada às intenções de compra dos imóveis. Os resultados identificam também um impacto positivo do grau de entretenimento na informatividade. O grau de entretenimento também influencia as intenções de compra, mas esta relação é mediada pela informatividade. No entanto, a relação entre o grau de entretenimento e a intenção de compra não é mediada pela percepção de risco, de acordo com os resultados.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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