Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30052
Author(s): Liwen Wang
Advisor: Shaozhuang Ma
Date: 27-Nov-2023
Title: The relationship between job demands, compassion fatigue, and provider-patient relationship among Chinese healthcare workers
Reference: Wang, L. (2023). The relationship between job demands, compassion fatigue, and provider-patient relationship among Chinese healthcare workers [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30052
Keywords: Job demands
Compassion fatigue
Provider-patient relationship
Demandas do trabalho
Fadiga por compaixão
Relação prestador-doente
Abstract: Tensions and conflicts within provider-patient relationships in China have noticeably escalated in recent years, with an increasing incidence of medical disputes and instances of violence becoming a significant concern. This study, rooted in the Job Demands-Resources (JD-R) theory, aimed to explore the intricate dynamics within the healthcare sector, specifically focusing on the relationships between job demands, compassion fatigue (CF), and the provider-patient relationship (PPR). In addition, we were interested in knowing whether compassion fatigue mediates the relationship between job demands and provider-patient relationship. Through a nationwide survey, we garnered responses from healthcare professionals, resulting in 204 valid questionnaires. Regression analysis was employed to scrutinize the proposed theoretical model and assess the research hypotheses. The key findings are summarized as follows: (1) threat and violence are negatively related to provider-patient relationship, and positively related to compassion fatigue; (2) workload is positively related to compassion fatigue; (3) compassion fatigue is negatively related to provider-patient relationship; (4) compassion fatigue partially mediates the relationship between threat and violence and provider-patient relationship, and fully mediates The relationship between workload and provider-patient relationship. This finding offers valuable insights for the government and hospital administrators, guiding them to develop and implement strategies that effectively balance the interplay between job demands, compassion fatigue, and the provider-patient relationship among healthcare workers. By doing so, they can foster a more positive and supportive medical work environment.
As tensões e conflitos nas relações entre os prestadores de cuidados de saúde e os doentes na China têm-se agravado notavelmente nos últimos anos. O número de disputas médicas aumentou e os casos de violência tornaram-se uma preocupação significativa. Este estudo, baseado na teoria Job Demands-Resources (JD-R), visou explorar as dinâmicas intricadas no setor de saúde, focando especificamente nas relações entre as demandas do trabalho (job demands), a fadiga por compaixão (compassion fatigue, CF) e a relação prestador-doente (provider-patient relationship, PPR). Além disso, tivemos interesse em saber se a fadiga por compaixão media a relação entre as demandas do trabalho e a relação prestador-doente. Através de uma pesquisa nacional, obtivemos respostas de profissionais de saúde, resultando em 204 questionários válidos. A análise de regressão foi utilizada para examinar o modelo teórico proposto e avaliar as hipóteses. Os resultados principais são: 1) a ameaça e a violência estão negativamente relacionadas com a relação prestador-doente e positivamente relacionadas com a fadiga por compaixão; 2) a carga de trabalho está positivamente relacionada com a fadiga por compaixão; 3) a fadiga por compaixão está negativamente relacionada com a relação prestador-doente; 4) a fadiga por compaixão media parcialmente a relação entre ameaça e violência e a relação prestador-doente, e media completamente a relação entre a carga de trabalho e a relação prestador-doente. Os resultados oferecem visões valiosas para o governo e os administradores de hospitais, orientando-os a desenvolver e implementar estratégias que equilibrem eficazmente a interação entre as demandas do trabalho, a fadiga por compaixão e a relação prestador-doente para os profissionais de saúde e, ao fazer isso, promover um ambiente de trabalho médico mais positivo e de apoio.
Department: Departamento de Recursos Humanos e Comportamento Organizacional
Degree: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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