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http://hdl.handle.net/10071/29891
Author(s): | Horák, Maria Rita Azevedo Mendes |
Advisor: | Ramalho, Nelson Jorge Campos |
Date: | 22-Nov-2023 |
Title: | Would you go the extra mile?: The mediating effect of work engagement in the relation between employer branding experience and citizenship behavior: A generational approach |
Reference: | Horák, M. R. A. M. (2023). Would you go the extra mile?: The mediating effect of work engagement in the relation between employer branding experience and citizenship behavior: A generational approach [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29891 |
Keywords: | Comportamento organizacional -- Organizational behavior Cidadania organizacional -- Organizational citizenship Marca do empregador -- Employer branding Work engagement Generational cohort Envolvimento no trabalho Cortes geracionais |
Abstract: | In a world where generations emerge along different time sets and historical zeitgeist, it
is quite reasonable to expect human behavior to change by mirroring those
circumstances due to the context-dependency of all behavioral aspects that do not have
a dispositional nature. Still, organizations develop policies that often take a universal
stand and may lose effectiveness by not reflecting these generational changes.
Alongside, organizations strive to attract talented employees to attain positive outcomes
also based on critical behaviors such as organizational citizenship behaviors (OCB).
Employer branding experience (EBE) should thus adjust to generational differences so
to maximize OCB.
This study departs from a sample of 378 individuals to test a mediated moderation model
where indirect effects are expected between EBE and OCB via work engagement but
divergently, according to cohort (Gen X vs. Gen Y). Results showed that the direct effect
of EBE is stronger in Yers and the indirect is stronger in Xers. It also showed OCB helping
behavior is predicted while sportsmanship is not. This suggests that processes operating
in leveraging OCB based on EBE vary across generations and that not all OCBs are
equally sensitive to EBE or work engagement. Num mundo em que as gerações emergem ao longo de diferentes períodos de tempo e zeitgeists históricos, é razoável esperar que o comportamento humano se altere espelhando essas circunstâncias devido à dependência do contexto de todos os aspetos comportamentais que não têm uma natureza disposicional. Ainda assim, as organizações desenvolvem políticas que muitas vezes assumem uma posição universal e podem perder eficácia por não refletirem estas mudanças geracionais. Paralelamente, hoje as organizações esforçam-se por atrair talentos para obterem resultados positivos também com base em comportamentos críticos, como os de cidadania organizacional (CCO). A experiência de Employer Branding (EBE) deve assim ajustar-se às diferenças geracionais de modo a maximizar OCB. Este estudo parte de uma amostra de 378 indivíduos para testar um modelo de mediação moderada, em que se esperam efeitos indiretos entre a EBE e o envolvimento no trabalho, mas de forma divergente, de acordo com a coorte (Geração X vs. Geração Y). Os resultados mostraram que o efeito direto da EBE é mais forte nos Y e o indireto é mais forte nos X. Também se verificou que o CCO de ajuda é explicado no modelo, enquanto o desportivismo não. Este facto sugere que os processos que operam na promoção dos CCO com base na EBE variam consoante as gerações e também que nem todos os tipos de CCO são igualmente sensíveis à EBE ou ao envolvimento no trabalho. |
Department: | Departamento de Psicologia Social e das Organizações |
Degree: | Mestrado em Psicologia Social e das Organizações |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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