Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/29844
Author(s): Ferreira, Ana Rita Silva Marques
Advisor: Ramalho, Nelson Jorge Campos
Date: 9-Nov-2023
Title: Explaining employee turnover latency in IT professionals
Reference: Ferreira, A. R. S. M. (2023). Explaining employee turnover latency in IT professionals [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29844
Keywords: Turnover latency
Carga de trabalho -- Workload
Organizational rewards
Work-life balance
IT professionals
Latência de rotatividade
Recompensas
Conciliação vida profissional e pessoal
Profissionais de informática
Abstract: Among the plethora of turnover studies that have been produced in the last decades there is a subtle dimension of turnover that has been passing unnoticed: turnover latency. This refers to the time individuals take to actual leave the organization after they have made such a decision. The consequences of such temporal dimension of turnover are important as it may create an emergency as well as it may foster a low-motivated workforce that represents a possible hidden productivity and morale cost. This study is set on the grounds of a proposal that balance, or equilibrium, situations between job demands and job resources may be an explanation for turnover latency. By bringing together in a three-way interaction model, workload, organizational rewards and work life balance, a PLS-SEM analysis of data from 52 IT professionals shows no direct effects from these factors explain turnover latency, and also no two-way interactions achieve that. However, by considering the interaction of workload, organizational rewards, and work life balance, it was possible to explain turnover latency. Findings suggest turnover latency requires complex models that consider the configurations between well-known factors in turnover research. Findings are discussed in the light of theory and implications derived from them.
Entre a abundância de estudos sobre rotatividade externa que têm sido desenvolvidos nas últimas décadas, há uma dimensão subtil da rotatividade que tem passado despercebida: a latência da rotatividade. Esta dimensão refere-se ao tempo que os indivíduos demoram a abandonar efetivamente a organização depois de terem tomado essa decisão. As consequências desta dimensão temporal da rotatividade são importantes uma vez que podem criar uma situação de saída repentina, bem como fomentar uma força de trabalho pouco motivada, o que representa um possível custo oculto em termos de produtividade e clima. Este estudo baseia-se na proposta de que as situações de equilíbrio entre as exigências e os recursos do posto de trabalho podem ser uma explicação para a latência da rotação. Ao reunir num modelo de interação tripla a carga de trabalho, as recompensas organizacionais e a conciliação entre vida profissional e vida privada, uma análise PLS-SEM dos dados de 52 profissionais de TIC mostra que nenhum efeito direto destes fatores explica a latência do turnover, e também que nenhuma interação dupla o consegue. No entanto, ao considerar a interação entre a carga de trabalho, as recompensas organizacionais e conciliação entre vida profissional e pessoal, foi possível explicar a latência da rotatividade. Os resultados sugerem que a latência da rotatividade requer modelos complexos que considerem as configurações entre fatores bem conhecidos na investigação sobre rotatividade. Os resultados são discutidos à luz da teoria bem como as implicações que deles derivam.
Department: Departamento de Ciências e Tecnologias da Informação
Degree: Mestrado em Informática e Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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