Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/29594
Author(s): Martin, Gauthier Michel
Advisor: Falcão, Pedro Miguel Ribeiro de Almeida Fontes
Date: 19-Oct-2023
Title: The strategic levers European professional football clubs may implement to develop their business
Reference: Martin, G. M. (2023). The strategic levers European professional football clubs may implement to develop their business [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29594
Keywords: Sports management
Football
Strategic levers
Performance
Gestão do desporto
Futebol
Alavancas estratégicas
Desempenho
Abstract: This paper explores the increasing complexity of sports management and more particularly the European football industry. The aim is to understand how club executives can outperform competition in a sector where new market players are appearing and investments are increasingly important, with disparities extra- but also intra-country. The various strategic levers discussed in this work seek to demonstrate the possibilities available to clubs’ management, and offer avenues to be explored in order to achieve higher-than-average returns on investment through the transfer market. First, a literature review was conductedto examine academic works about sports management while diving into the football (soccer) environment of recent years. Then, the essay draws on studies, reports, academic and scientific works carried out to identify the elements that management can influence on a business level and sporting level. Finally, hypotheses were established and tested using a panel of data from Transfermarkt on clubs in medium-sized leagues (outside of the top 10 leagues in Europe) in order to understand how management can strategically structure their roster using transfers to outperform other teams.
Este documento explora a complexidade crescente da gestão desportiva e, mais particularmente, da indústria europeia do futebol. O objetivo é compreender de que forma os dirigentes dos clubes podem superar a concorrência num sector em que surgem novos intervenientes no mercado e em que os investimentos são cada vez mais importantes, com disparidades extra- e também intra-países. As várias alavancas estratégicas discutidas neste trabalho procuram demonstrar as possibilidades disponíveis para a gestão dos clubes, e oferecem caminhos a serem explorados de forma a obter retornos de investimento acima da média através do mercado de transferências. Em primeiro lugar, foi realizada uma revisão da literatura para examinar os trabalhos académicos sobre gestão desportiva, mergulhando no ambiente do futebol dos últimos anos. Em seguida, o ensaio baseia-se em estudos, relatórios, trabalhos académicos e científicos realizados para identificar os elementos que a gestão pode influenciar a nível empresarial e desportivo. Por fim, foram estabelecidas e testadas hipóteses utilizando um painel de dados do Transfermarkt sobre clubes de ligas médias (fora das 10 principais ligas da Europa), a fim de compreender como a gestão pode estruturar estrategicamente o seu plantel utilizando as transferências para superar as outras equipas.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_gauthier_michel_martin.pdf
  Restricted Access
1,04 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons