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http://hdl.handle.net/10071/29507
Author(s): | Fernandes, Jéssica Chorão |
Advisor: | Costa, Renato Jorge Lopes da Pereira, Ângelo |
Date: | 12-Oct-2023 |
Title: | The green gap of organic food consumption in Portugal |
Reference: | Fernandes, J. C. (2023). The green gap of organic food consumption in Portugal [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29507 |
Keywords: | Indústria alimentar -- food industry Agricultura biológica -- Organic farming Sustentabilidade -- Sustainability Green gap Comportamento do consumidor -- Consumer behavior |
Abstract: | The food industry is one of the main factors for the current ecological crisis due to unsustainable diets
and production processes. To accomplish environmental balance, companies have adopted in their
strategies the sustainability concept and implemented distinctive producing methods such as organic
farming. The number of individuals willing to purchase organic food has been increasing, nonetheless,
the sales of these products remain limited. Literature shows a discrepancy between consumers'
growing concern for ecological issues and their actions towards it, a phenomenon named the “green
gap”.
This investigation aims to analyze the green gap of organic food consumption in Portugal by
assessing the reasons behind the consumer purchasing decisions on organic food and possible
solutions for companies to overcome the green gap and expand this market. Therefore, detailed
research on the phenomenon was carried out and subsequently developed via a qualitative approach
through interviews, aiming to understand the opinions of Portuguese consumers on this topic.
From the interviewees, it was shown that health and environmental concerns are the main
drivers, and high price, lack of availability, variety, and knowledge as the key barriers to organic food
purchase. To face these obstacles, companies may adopt several strategies such as educating
consumers about the concept of organic through marketing and advertising campaigns, providing a
more accessible price by creating vouchers and discounts, investing more in the variety of products,
guaranteeing its availability in the main supermarkets and at last, partnering with the government to
create incentive programs for consumers and producers of organic food. A indústria alimentar é uma das responsáveis pelos problemas ecológicos devido a dietas e processos de produção não sustentáveis. Para alcançar o equilíbrio ambiental, as empresas têm adotado nas suas estratégias o conceito de sustentabilidade através métodos de produção diferenciados, como a agricultura biológica. A compra de alimentos biológicos tem vindo a aumentar, mas as vendas destes produtos ainda são limitadas. A literatura mostra uma discrepância entre a preocupação dos consumidores com os problemas ecológicos e as suas ações nesse sentido, um fenómeno designado por "green gap". Esta investigação tem como objetivo analisar o “green gap” em Portugal; avaliando as razões das decisões de compra dos consumidores e as soluções que podem ser implementadas pelas empresas para ultrapassarem barreiras ao consumo destes produtos e, por sua vez, expandirem o mercado. Para tal, foi realizada uma pesquisa detalhada sobre o fenómeno, assente numa abordagem qualitativa com recurso a entrevistas. Os entrevistados revelaram que as preocupações com a saúde e o ambiente são os principais fatores de motivação e que os preços elevados, a falta de disponibilidade, variedade e conhecimento são as principais barreiras à compra de alimentos biológicos. Para enfrentar esses obstáculos, as empresas podem adotar diversas estratégias, como educar os consumidores sobre o conceito de biológico através de campanhas de marketing, oferecer um preço mais acessível criando vouchers e descontos, investir numa maior variedade de produtos, garantir a sua disponibilidade nos supermercados e fazer parcerias com o governo para criar programas de incentivo aos consumidores e produtores de alimentos biológicos. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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