Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/29425
Author(s): Marçalo, Beatriz Isabel Banza
Advisor: Aguiar, Cecília
Costa, Patrícia
Date: 21-Jul-2023
Title: Early childhood is also an organization: Organizational predictors of children’s autonomy support
Reference: Marçalo, B. I. B. (2023). Early childhood is also an organization: Organizational predictors of children’s autonomy support [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29425
Keywords: Educação infantil -- Child education
Condições de trabalho -- Work conditions
Qualidade do ensino -- Teaching quality
Comportamento organizacional -- Organizational behavior
Abstract: Early Childhood Education (ECE) teachers play an essential role in delivering high-quality education, yet they often struggle with diverse job demands and lack of job and personal resources to help them manage those demands (Aguiar & Aguiar, 2022; Hakanen et al., 2006). To understand the needs of ECE teachers, it is important to study personal and professional factors that support them (Lipscomb et al., 2021). Based on the Job Demands-Resources Model, this study aimed to analyze the mediating role of ECE teachers’ self-efficacy and work engagement in the relationship between coordinators’ transformational leadership and children’s autonomy support, and if teachers’ psychological climate moderates the relationship between coordinators’ transformational leadership and teachers’ self-efficacy and work engagement. Data were collected from 284 ECE teachers (277 women, five men, and two who rather not say), aged between 23 and 65 years (M = 47.74, SD = 9.80). Participants answered online to the sociodemographic survey and self-report measures. The results revealed that teachers’ self-efficacy and work engagement mediated the relationship between coordinators’ transformational leadership and children’s autonomy support by ECE teachers. These findings are relevant to understand the needs of ECE teachers and identify what areas can be improved to support ECE teachers’ self-efficacy and work engagement, ultimately fostering higher-quality education.
Os/as educadores/as de infância desempenham um papel essencial na qualidade da educação. Contudo, enfrentam diversas exigências profissionais e nem sempre têm os recursos necessários para ultrapassar essas dificuldades (Aguiar & Aguiar, 2022; Hakanen et al., 2006). Assim, de modo a compreender as necessidades dos/as educadores/as, é importante que sejam estudados os fatores pessoais e profissionais que os/as apoiam (Lipscomb et al., 2021). Considerando o Modelo de Exigências e Recursos do Trabalho, este estudo visa analisar o papel mediador da autoeficácia e do engagement no trabalho dos/as educadores/as na relação entre a liderança transformacional do/a coordenador/a e o apoio à autonomia das crianças por parte dos/as educadores/as, bem como verificar se o clima psicológico dos/as educadores/as influencia a relação entre a liderança transformacional do/a coordenador/a e a autoeficácia e o engagement no trabalho dos/as educadores/as. Participaram neste estudo 284 educadores/as (277 mulheres, 5 homens e 2 que preferiram não divulgar) com idades entre os 23 e 65 anos (M = 47.74, SD =9.80). Os participantes responderam online a um questionário sociodemográfico e a algumas medidas de autorrelato. Os resultados revelaram que a autoeficácia e o engagement no trabalho dos/as educadores/as mediaram a relação entre a liderança transformacional dos/as coordenadores/as e o apoio à autonomia das crianças. Estes resultados são relevantes para compreender as necessidades dos/as educadores/as de infância e reforçar a importância que a autoeficácia e o engagement no trabalho têm na promoção de uma educação de qualidade.
Department: Departamento de Psicologia Social e das Organizações
Degree: Mestrado em Psicologia Social e das Organizações
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Master_beatriz_banza_marcalo.pdf743,86 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.