Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/29413
Author(s): Bernardino, Maria Francisca Silva Carvalho
Advisor: Costa, Renato Jorge Lopes da
Martins, Luís
Date: 26-Jul-2023
Title: Exploring the challenges and opportunities of big data in SMEs: A bibliometric analysis
Reference: Bernardino, M. F. S. C. (2023). Exploring the challenges and opportunities of big data in SMEs: A bibliometric analysis [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29413
Keywords: Big data
PME Pequenas e Médias Empresas -- SME Small and Medium Enterprises
Bibliometria -- Bibliometrics
Desempenho organizacional -- Organizational performance
Abstract: The aim of this thesis is to investigate the challenges and opportunities associated with the implementation of big data in small and medium-sized enterprises. The main findings of this study, based on a bibliometric analysis using Elsevier Scopus as a search engine and Vos viewer to analyze the results, demonstrates that big data analytics enables SMEs to improve financial performance and operational efficiency, become more innovative and able to make more informed decisions. Thus, enabling SMEs to achieve stable growth and gain competitiveness in the market. This study results from the synthesis of existing literature, which provides useful information and practical recommendations for SMEs, policy makers and researchers. The results help to understand the decisive factors of big data adoption in SMEs and paves the way for future research in this area.
O objetivo desta tese é investigar os desafios e as oportunidades associados à implementação de big data nas pequenas e médias empresas. As principais conclusões deste estudo, baseadas numa análise bibliométrica, que utiliza o Elsevier Scopus como motor de pesquisa e o Vos viewer para analisar os resultados, demonstram que o big data analytics permite às PMEs melhorar o desempenho financeiro e a eficiência operacional, tornar-se mais inovadoras e capazes de tomar decisões mais informadas. Capacitando assim as PMEs de alcançar um crescimento estável e ganhar competitividade no mercado. Este estudo resulta da síntese da literatura existente, que fornece informações úteis e recomendações práticas para as PMEs, os decisores políticos e os investigadores. Os resultados ajudam a compreender os fatores decisivos da adoção de big data nas PMEs e prepara o caminho para futuras pesquisas nesta área.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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