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http://hdl.handle.net/10071/29413
Author(s): | Bernardino, Maria Francisca Silva Carvalho |
Advisor: | Costa, Renato Jorge Lopes da Martins, Luís |
Date: | 26-Jul-2023 |
Title: | Exploring the challenges and opportunities of big data in SMEs: A bibliometric analysis |
Reference: | Bernardino, M. F. S. C. (2023). Exploring the challenges and opportunities of big data in SMEs: A bibliometric analysis [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29413 |
Keywords: | Big data PME Pequenas e Médias Empresas -- SME Small and Medium Enterprises Bibliometria -- Bibliometrics Desempenho organizacional -- Organizational performance |
Abstract: | The aim of this thesis is to investigate the challenges and opportunities associated with
the implementation of big data in small and medium-sized enterprises. The main findings
of this study, based on a bibliometric analysis using Elsevier Scopus as a search engine
and Vos viewer to analyze the results, demonstrates that big data analytics enables SMEs
to improve financial performance and operational efficiency, become more innovative
and able to make more informed decisions. Thus, enabling SMEs to achieve stable growth
and gain competitiveness in the market. This study results from the synthesis of existing
literature, which provides useful information and practical recommendations for SMEs,
policy makers and researchers. The results help to understand the decisive factors of big
data adoption in SMEs and paves the way for future research in this area. O objetivo desta tese é investigar os desafios e as oportunidades associados à implementação de big data nas pequenas e médias empresas. As principais conclusões deste estudo, baseadas numa análise bibliométrica, que utiliza o Elsevier Scopus como motor de pesquisa e o Vos viewer para analisar os resultados, demonstram que o big data analytics permite às PMEs melhorar o desempenho financeiro e a eficiência operacional, tornar-se mais inovadoras e capazes de tomar decisões mais informadas. Capacitando assim as PMEs de alcançar um crescimento estável e ganhar competitividade no mercado. Este estudo resulta da síntese da literatura existente, que fornece informações úteis e recomendações práticas para as PMEs, os decisores políticos e os investigadores. Os resultados ajudam a compreender os fatores decisivos da adoção de big data nas PMEs e prepara o caminho para futuras pesquisas nesta área. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão de Empresas |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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