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http://hdl.handle.net/10071/29407
Author(s): | Costa, Marina Raquel Peralta da |
Advisor: | Dias, Álvaro Lopes |
Date: | 28-Sep-2023 |
Title: | Exploring/examining the direct and indirect relations of human resources practices on job satisfaction |
Reference: | Costa, M. R. P. da (2023). Exploring/examining the direct and indirect relations of human resources practices on job satisfaction [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29407 |
Keywords: | Comunicação -- Communication Comprometimento organizacional Organizational commitment Formação -- Formation Motivation and reward Leadership Satisfação no trabalho -- Job satisfaction Formação -- Formation Motivação Sistema de compensação -- Compensation system Liderança |
Abstract: | There is no universal solution for the turnover intention and/or high turnover rates that can be
observed in the newer generations, however, it is in the company’s best interest to maintain high-
performance employees as they get involved with its goals, values, mission, and vision, seeking it
as their own personal goals as well. Human Resources Management is responsible for
understanding the employees’ needs and necessities to make sure they feel appreciated and
motivated in their professional journey – Job Satisfaction. This dissertation focuses on seven
variables: Communication, Training and Development, Motivation and Reward, Commitment,
Leadership, and Work Enjoyment, seeking to analyze them based on their direct and indirect
relation with Job Satisfaction. In this dissertation, mix-method research took place considering that
qualitative and quantitative approaches were taken to obtain clear, informed, and updated results.
In terms of the quantitative method, a statistical analysis was conducted with the use of PLS-Smart,
and a conceptual model was created, based on a sample of 125 respondents extracted from a
questionnaire. As for the qualitative method, several interviews were conducted to clarify certain
results. Results show that both Communication and Job Satisfaction with and without the use of
mediators were the most significant variables, as well as Motivation & Rewards and Training &
Development. The importance given to the presence of both mediators Leadership and Work
Enjoyment being that most of their relations had the support of one or two of these variables and
going as far as to relate them directly to Job Satisfaction. Não existe uma solução universal para a intenção de rotatividade e/ou altos índices de rotatividade que podem ser observados nas novas gerações, mas é do maior interesse das empresas atualmente procurar por manter os seus colaborados em altos níveis de desempenho, que se envolvem com os objetivos, valores, missão e visão, procurando por alcançar os objetivos corporativos como seus. A Gestão de Recursos Humanos é então responsável por compreender as necessidades dos colaboradores de forma a garantir que se sintam valorizados e motivados no trabalho – Satisfação no Trabalho. Nesta dissertação foca-se em 7 variáveis: Comunicação, Formação e Desenvolvimento, Motivação e Compensação, Compromisso, Liderança, Felicidade no Trabalho, e analisá-las na sua relação direta e indireta com Satisfação no Trabalho. Nesta dissertação foi utilizada uma pesquisa de método misto, visto que foram tomadas abordagens qualitativas e qualitativas de forma a obter resultados claros, informados e atualizados. Em termos de método quantitativo, realizou-se uma análise estatística com recurso ao PLS-Smart e criou-se um modelo conceptual, com base numa amostra de 125 inquiridos extraídos de um questionário. Quanto ao método qualitativo, foram realizadas algumas entrevistas para esclarecer alguns resultados da análise estatística. Os resultados mostram que tanto Comunicação quanto Satisfação no Trabalho, com e sem o uso de mediadores foram as variáveis mais significativas, assim como Motivação e Compensação e Formação e Desenvolvimento. A importância dada à presença de ambos os mediadores, Liderança e Felicidade no Trabalho, foi notória visto que a maior parte das relações relacionavam-se diretamente com a Satisfação no Trabalho. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão de Empresas |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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