Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/29162
Author(s): Costa, Júlia Ferraz Fonseca e
Advisor: Costa, Renato Jorge Lopes da
Correia, Ricardo Jorge Castro de
Date: 27-Jul-2023
Title: The impact of the resource-based view and sustainability on the luxury fashion: A bibliometric review analysis
Reference: Costa, J. F. F. e (2023). The impact of the resource-based view and sustainability on the luxury fashion: A bibliometric review analysis [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29162
Keywords: Resource-based view
Sustentabilidade -- Sustainability
Luxury fashion
Empresa -- Company
Systematic literature review
Vantagem competitiva -- Competitive advantage
Visão baseada em recursos
Moda
Indústria de produtos de luxo
Revisão de literatura sistemática
Abstract: Interest in sustainable practices has increased in the luxury fashion industry. Resource-based view theory emerges as a strategic approach that guides companies to achieve a competitive advantage using sustainability. In this context, this thesis examines the influence of resource-based view and sustainability in luxury fashion. From a database consisting of 383 articles on resource-based view and sustainability, as well as 292 articles on luxury fashion, selected from the last five years of research, the main objective of this study is to create a bibliometric map that relates concepts and keywords. A rigorous screening process was used to make this selection, in addition to an analysis of the references cited in the articles. The aim of this study is to discuss and review the intrinsic meanings of this concept map, which is composed of three main subtopics: (1) Resource-based view, (2) Sustainability, and (3) Luxury fashion.
O interesse em práticas sustentáveis tem aumentado na indústria da moda de luxo. A teoria da visão baseada em recursos surge como uma abordagem estratégica que orienta as empresas para alcançar uma vantagem competitiva usando a sustentabilidade. Nesse contexto, esta tese examina uma influência da visão baseada em recursos e sustentabilidade na moda de luxo. A partir de uma base de dados composta por 383 artigos sobre visão baseada em recursos e sustentabilidade, bem como 292 artigos sobre moda de luxo, selecionados a partir dos últimos cinco anos de pesquisa, o objetivo principal deste estudo é criar um mapa bibliométrico que relacione conceitos e palavras- chave. Um rigoroso processo de triagem foi usado para fazer essa seleção, além de uma análise das referências citadas nos artigos. O objetivo deste estudo é discutir e revisar os significados intrínsecos desse mapa de conceitos, que é composto por três subtópicos principais: (1) Visão baseada em recursos, (2) Sustentabilidade, (3) Moda de luxo.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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