Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/28796
Author(s): | Gurbanaliyeva, Ayshan |
Advisor: | Ferreira, Jorge Pereira, Cláudia |
Date: | 19-Jun-2023 |
Title: | The role of informal support in childcare for divorced mothers in Azerbaijan |
Reference: | Gurbanaliyeva, A. (2023). The role of informal support in childcare for divorced mothers in Azerbaijan [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28796 |
Keywords: | Informal support Divorced mothers Childcare Resiliência -- Resilience Capital social -- Share capital Capital cultural -- Cultural capital Serviço social -- Social work Apoio informal Mães divorciadas Cuidados infantis |
Abstract: | The aim of this study was to explore the challenges that divorced mothers in Azerbaijan,
experience in childcare and the emergence of informal support as a coping mechanism. This
thesis tried to compare the experiences and perceptions of divorced mothers with informal
support and the factors that affect the quality and quantity of this assistance. The qualitative
research was designed and semi-structured in–depth interviews were conducted with seven
divorced mothers, who raise children of five to fifteen years old. The interview data was
analyzed using the Thematic Analysis method. The results were analyzed referring to the
Theories of Resilience and The Forms of Capital. The study revealed that the main challenges of
divorced mothers are safety concerns, financial shortage, unawareness about state support
programs, emotional exhaustion, and work-parenting balance. To cope with these concerns, they
use informal help in the form of material and emotional support, and parenting and assistance
with the education of children. It has been observed that living with extended family members
creates access to a broader network of people, and reliable, systematic, and available at any-time,
support in childcare. Furthermore, the study revealed that mothers' educational background and
professional status influence the quality and quantity of informal support. O objectivo deste estudo foi explorar os desafios que as mães divorciadas no Azerbaijão enfrentam na prestação de cuidados aos filhos e a emergência do apoio informal como mecanismo de sobrevivência. Esta tese tentou comparar as experiências e percepções das mães divorciadas com o apoio informal e os factores que afectam a qualidade e a quantidade desta assistência. A investigação qualitativa foi desenhada e foram realizadas entrevistas semi-estruturadas em profundidade a sete mães divorciadas, que criam filhos dos cinco aos quinze anos de idade. Os dados das entrevistas foram analisados pelo método da Análise Temática. Os resultados foram analisados com base nas Teorias da Resiliência e das Formas de Capital. O estudo revelou que os principais desafios das mães divorciadas são as preocupações com a segurança, a escassez financeira, o desconhecimento dos programas de apoio do Estado, a exaustão emocional e o equilíbrio entre trabalho e parentalidade. Para fazer face a estas preocupações, recorrem à ajuda informal sob a forma de apoio material e emocional, e à parentalidade e assistência na educação dos filhos. Verificou-se que viver com membros da família alargada permite o acesso a uma rede mais ampla de pessoas e a um apoio fiável, sistemático e disponível a qualquer momento no que se refere aos cuidados infantis. Além disso, o estudo revelou que a formação académica e o estatuto profissional das mães influenciam a qualidade e a quantidade de apoio informal. |
Department: | Escola de Sociologia e Políticas Públicas |
Degree: | Mestrado em Erasmus Mundus em Serviço Social com Famílias e Crianças |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Master_ayshan_gurbanaliyeva.pdf | 820,23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.