Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/28559
Autoria: Lin Jia
Orientação: Trigo, Virgínia
Madeira, Maria José
Data: 28-Out-2022
Título próprio: Value chain of pharmaceutical care in Chinese hospitals: The case of Guangdong (provincial) general hospital
Referência bibliográfica: Lin Jia (2021). Value chain of pharmaceutical care in Chinese hospitals: The case of Guangdong (provincial) general hospital [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28559
ISBN: 978-989-781-844-8
Palavras-chave: Pharmaceutical care
Patient centeredness
Cadeia de valor -- Value chain
Assistência farmacêutica
Centralização no doente
Resumo: China’s health reform directly changed the pharmacy department from a profit center of medical institutions into a cost center. Against this background, how to develop a new model of pharmaceutical care with sustainable added value has become an important opportunity and challenge for pharmacy departments. In this study, the large-scale public hospitals in Guangdong Province, China were selected as the research object. The research objective of this thesis is to explore the added value of hospital pharmaceutical departments and present the basic concept of the value chain in managing and analyzing the relatively systematic feasibility of the model. This study analyzes the integration and optimization of the value-added chain, supply chain, cooperation chain and information chain in the context of China’s new healthcare reform. Subsequently, this thesis proposes relevant measures to optimize the value chain of pharmaceutical departments taking into account the functional benefits, emotional benefits, time costs, money costs, and energy costs. Furthermore, this study deduces the “patient-centered” strategic values. “Patient-centeredness”, as the concrete embodiment of “customer first”, reflects the new concept of the pharmaceutical department to realize value appreciation for patients. The core is to provide patients with satisfactory pharmaceutical service, maintain the commercial vitality of its sustainable management and operation. This thesis aims at exploring new formats of adding value based on the pharmaceutical care practice of large-scale public hospitals, as well as analyzing the modalities of the value-added chain, so as to deliver benefit to the majority of patients, reduce the burden of hospital pharmacists, and meet government expectations.
Uma das mais importantes medidas introduzidas pela reforma do sistema de saúde na China foi a transformação do departamento de farmácia de centro de lucro em centro de custos. Esta transformação trouxe oportunidades e desafios aos departamentos de farmácia obrigando-os a desenvolver novos modelos de operação sustentáveis. Centrando-se nos hospitais públicos de grande dimensão da Província de Guangdong, China, esta tese explora o conceito de valor acrescentado dos departamentos farmacêuticos hospitalares, através da cadeia de valor da gestão de saúde e analisando a viabilidade sistemática do modelo. Adicionalmente, a tese propõe medidas para a otimização da cadeia de valor dos departamentos farmacêuticos tendo em conta os benefícios operacionais e emocionais bem como os custos de tempo, monetários e energéticos numa perspetiva estratégica centrada no utente. Os “cuidados de saúde centrados no paciente”, como a personificação concreta do “cliente em primeiro lugar”, reflete o novo conceito do departamento farmacêutico visando a valorização do paciente. O foco é fornecer um serviço farmacêutico adequado, manter a vitalidade comercial da gestão e garantir a sustentabilidade de toda a operação. Este estudo visa explorar novos formatos de criação de valor a partir da prática de assistência farmacêutica de hospitais públicos de grande dimensão, bem como analisar as modalidades da cadeia de valor acrescentado, de modo a proporcionar benefícios à maioria dos pacientes, reduzir a carga dos farmacêuticos hospitalares e atender às expectativas do governo.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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