Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/28540
Author(s): Wu Weijie
Advisor: António, Nelson Santos
Xiao Wen
Date: 26-Sep-2022
Title: Strategic management process based on dynamic capabilities: A case study of Feishu during the COVID-19 epidemic
Reference: Wu Weijie (2022). Strategic management process based on dynamic capabilities: A case study of Feishu during the COVID-19 epidemic [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28540
ISBN: 978-989-781-837-0
Keywords: Feishu
Strategic management process
Resource-based view
Dynamic capabilities
COVID-19
Processo de gestão estratégica
Teoria baseada nos recursos
Capacidades dinâmicas
Abstract: COVID-19 epidemic broke out in China in January 2020. Enterprises need communication and collaboration platforms to support daily operation, which brought Feishu an opportunity window to grow. Different with DingTalk and Enterprise WeChat who are dominant players in this market, Feishu was not ready in both products and brand awareness. But Feishu overcame lots of difficulties and became one of the top three players in enterprise-level communication and collaboration market in China by end of 2020. It would be valuable to understand how Feishu made it and its strategic management process. The thesis refers to research findings in strategic management process, resource-based view and dynamic capability. And the research method is single case study of Feishu. Data collection in this thesis includes primary data and secondary data. Primary data is collected through survey interview, prolonged case study interview and participant-observation while secondary data is from reputable third-party firms such as Gartner, PWC and QuestMobile. Data processing method is a combination of qualitative and quantitative analysis. By figuring out Feishu’s dynamic capabilities which come from excellent talents, transparent and self-driven culture and efficient tools, we summarized the strategic management process of Feishu as research findings. It is a process which starts from strategic inputs, move to gray testing which is optional, and end with strategic actions. During strategic actions, the formation, implementation and evaluation of strategy happen at the same time, so it is valuable from theoretical perspective as well as practical perspective.
A epidemia COVID-19 irrompeu na China em janeiro de 2020. De um dia para o outro as empresas necessitaram de plataformas de comunicação e colaboração para apoiar as suas operações diárias, o que trouxe à Feishu uma janela de oportunidade para crescer. Os grandes jogadores deste mercado eram as empresas Ding Talk e WeChat e a Feishu não estava preparada para esta oportunidade. Contudo a Feishu foi capaz de ultrapassar muitas dificuldades e afirmou-se, nos finais de 2020, como um dos três melhores jogadores no mercado das plataformas de comunicação e colaboração. É importante estudar o processo de gestão estratégica que permitiu à Feishu alcançar essa posição no mercado. Esta tese analisa os resultados de pesquisa sobre o processo de gestão estratégica baseado na escola dos recursos e nas capacidades dinâmicas. O modelo de investigação é o estudo de caso. A recolha de informação utiliza fontes secundárias e primárias. Os dados primários foram recolhidos através de entrevistas e observação enquanto os dados secundários são de empresas bem conhecidas, tais como Gartner, PWC e QuestMobile. O método de tratamento utiliza uma combinação quantitativa/qualitativa. Descobrindo as capacidades dinâmicas que vêm de excelentes talentos, de uma cultura transparente e autodirigida e de instrumentos eficientes, sumarizamos o processo de gestão estratégica da Feishu. Trata-se um processo que se inicia com inputs estratégicos, segue-se um teste opcional e termina com ações estratégicas. Durante as ações estratégicas a formulação, a implementação e a avaliação acontecem simultaneamente e por esse motivo é um processo interessante quer do ponto de vista teórico quer do ponto de vista prático.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
phd_wu_weijie.pdf
  Restricted Access
4,5 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons