Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/28536
Author(s): Zhou Lin
Advisor: Mendonça, Sandro
Xiao Yangao
Date: 3-Mar-2023
Title: The changing Chinese intellectual property landscape in the new era: Understanding the connections between corporate IP practices and business performance in Shenzhen
Reference: Zhou Lin (2022). The changing Chinese intellectual property landscape in the new era: Understanding the connections between corporate IP practices and business performance in Shenzhen [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28536
ISBN: 978-989-781-836-3
Keywords: IP capabilities
Patent capabilities
Trademark capabilities
Resource-based view
Capability-based view
Capacidades de PI
Capacidades em patentes
Capacidades em marcas
Vantagem competitiva -- Competitive advantage
Visão baseada em recursos
Visão baseada em capacidades
Abstract: The recent two decades have seen a surge in patent and trademark applications by Chinese enterprises. But the volume increase has not effectively resulted in enhanced enterprise competitiveness. This unsatisfactory reality has drawn widespread attention to intellectual property (IP) capabilities. Based on a review of the existing literature on industry positioning, resource-based view, capability-based view and IP as a resource, this Thesis constructs a theoretical model of the relationship between IP capabilities and business performance. Specifically, IP capabilities consist of patent capabilities and trademark capabilities in the scope of this Thesis, and business performance is measured by competitive position and profitability. Then measurement formulas are designed to measure the relationships between the independent variables, control variables and dependent variables of the model. To test the reliability and validity of the proposed model, an empirical study of 204 companies with a government-recognised IP management system in Shenzhen was carried out. Statistical analyses results suggested that both patent capabilities and trademark capabilities are significantly and positively associated with business competitiveness, validating the applicability of the model. Following the empirical study, Huawei and ZTE were selected as cases for a qualitative study. The results turned out consistent with the empirical study. Besides, how the IP capabilities of the two case companies affect their business competitiveness is discussed. Finally, suggestions on how to optimize patent and trademark strategies, including application, commercialisation and protection, are put forward for Chinese enterprises to enhance their competitiveness.
Nas últimas duas décadas assistiu-se a um aumento nos pedidos de patentes e marcas registradas por empresas chinesas. Mas o aumento de volume não resultou efectivamente em maior competitividade empresarial. Esta realidade atraiu ampla atenção para os recursos que tinham sido alocados à propriedade intelectual (PI). Com base em uma revisão da literatura existente sobre posicionamento da indústria, visão baseada em recursos, empresas assentes em capacidades dinâmicas e PI como activo, esta Tese propõe um modelo conceptual da relação entre as capacidades de PI e o desempenho empresarial. Especificamente, os recursos de PI consistem aqui em recursos de patentes e recursos de marcas registadas e o desempenho do negócio, medido pela posição competitiva e rentabilidade. Em seguida, abordagens de medição são avançadas para medir as relações entre as variáveis independentes, variáveis de controle e variáveis dependentes do modelo. Para testar a validade do modelo proposto, foi realizado um estudo empírico de 204 empresas com um sistema de gestão de PI reconhecido pelo governo em Shenzhen. Os resultados das análises estatísticas sugerem que tanto a capacidade em patentes quanto a capacidade em marcas estão significativa e positivamente associadas à competitividade empresarial, demonstrando a aplicabilidade do modelo proposto nesta Tese. Após o estudo empírico quantitativo, a Huawei e a ZTE são estudadas como casos com vista a um estudo qualitativo complementar para reforço da validação e aprofundamento granular dos argumentos esboçados nesta Tese. Os resultados mostraram-se consistentes com o estudo quantitativo. Além disso, discute-se como as capacidades de PI das duas empresas do caso afectam a competitividade nos seus negócios. Por fim, são apresentadas sugestões sobre como optimizar as estratégias de patentes e marcas, incluindo aplicação, comercialização e protecção, para que as empresas chinesas aumentem sua competitividade.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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