Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/28328
Author(s): Nunes, Pedro Manuel Carreira Gonçalves
Advisor: Portela, Sofia Lopes
Date: 25-Jan-2023
Title: Portugal residencial airpark
Reference: Nunes, P. M. C. G. (2022). Portugal residencial airpark [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28328
Keywords: Residential airpark
General aviation
Business aviation
Hangar houses
Urbanização -- Urbanization
Aeroporto -- Airport
Residential airpark
Aviação geral
Jactos executivos
Casas Hangar
Abstract: This thesis is a study of the Economic and Finance viability of a Residential Airpark in Portugal. It is part of a Master’s thesis in Management and it examines the legislation of Aerodromes and Airports in order to ensure that it is not just economically and financially viable but also if it complies with the Portuguese legal framework. Residential Airparks are communities that live around aeroplanes also known as Fly-In communities. They are urbanizations in private condominiums that are served by one or more runways; the runway is connected to each house by taxiways, each owner will have his own aircraft that will park it in his residence, the houses have a hangar attached or part of the house to store the respective plane. These aeronautical communities are also usually served by other leisure activities such as Golf, Marinas or Equestrian activities. The methodologies consist of the study of the existing legislation, benchmarking, field work, and a survey. The field work entailed visits to several Airparks in the United States and interviews with local managers, residents as well as personnel of ICAO (International Civil Aviation Organization) and colleagues; for the framework, after these steps have been implemented, a survey was distributed to several Pilots and Aeroplanes owners to measure the interests of having a house in a Residential Airpark. Finally, a real estate research was made for plots able to build the project. The author suggestion is the PRA Portugal Residential Airpark, with 120 lots with a 1,500m central runway. The project is economically viable, with an estimated NPV of 3.270.601,38 eur, an IRR of 5,58% for a RU of 5,20% (RF German Bond “02/08/2022”+2%) and Payback period of 18,338 years.
Esta tese é um estudo sobre a viabilidade económica e financeira de um Parque Aéreo Residencial em Portugal, do Mestrado em Gestão, mas também estuda a legislação dos Aeródromos e Aeroportos a fim de concluir, se não só é viável do ponto de vista económico e financeiro, mas também se está em conformidade com o quadro legal português. Os Parques Aéreos Residenciais são comunidades que vivem em torno de aviões, também conhecidos como comunidades Fly-In. São urbanizações em condomínios privados que são servidos por uma ou mais pistas; a pista está ligada a cada casa por pistas de táxi, cada proprietário terá a sua própria aeronave que a estacionará na sua residência, as casas têm um hangar anexo ou parte da casa para guardar o respectivo avião. Estas comunidades aeronáuticas são também normalmente servidas por outras actividades de lazer, tais como golfe, marinas ou equitação. A metodologia do Autor seguem os passos da tabela da figura 1 e consistem no estudo da legislação, trabalho de campo, para este fim o autor visitou vários parques aéreos nos Estados Unidos da América, e falou com gestores, residentes e também com colega na ICAO (Organização da Aviação Civil Internacional), a cerca do enquadramento, após esta etapa implementou um inquérito distribuído a vários pilotos e proprietários de aviões para medir o interesses de terem uma casa num Parque Residencial Aeronáutico, o passo seguinte foi a pesquisa imobiliária para terrenos capazes de construir o projecto, neste trabalho encontrará várias opções. A sugestão do autor para o PRA Portugal Residencial Airpark, são 120 lotes com uma pista central de 1500m. O projecto obedece a todos os indicadores económicos e financeiros VAL 3.270.601,38 eur, TIR de 5,58% tendo em conta RU de 5,20% (RF Bond Alemão em “02/08/2022”+2%) e Payback de 18,338 anos.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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