Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/27750
Author(s): Pinheiro, Miguel Ângelo Agudelo
Advisor: Kalakou, Sophia
Date: 21-Dec-2022
Title: How does perceived effectiveness affect consideration to buy of electric vehicles?: Is there a powerful correlation between environmental awareness and the adoption of this technology?
Reference: Pinheiro, M. Â. A. (2022). How does perceived effectiveness affect consideration to buy of electric vehicles?: Is there a powerful correlation between environmental awareness and the adoption of this technology? [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27750
Keywords: BEV purchase intention
BEV consideration
Policies and incentives
Perceived technological characteristics
Environmental awareness
Mobility characteristics
Abstract: In a world where owning a car has more to it than just pure necessity, there are other factors that influence perceived effectiveness of Electric Vehicles and it is possible to establish a correlation strong enough to predict how the perceived effectiveness of each one of us towards this semi-recent technology will be affected. A questionnaire was used, and demographic data variables were cross analyzed to establish correlation between them. The study shows that demographics, especially age and education have indeed a correlation with the perceived effectiveness of the consumer, with the results being statistically significant, but correlation coefficient was below the threshold acceptable by the scientific community on these kinds of topics to represent influence between the variables. For future research, it is recommended to collect sample data from a wider generational population, which may help to more precisely identify how age affects environmental awareness and the perceived effectiveness of electric vehicles.
No nosso mundo onde possuir um carro tem mais razões do que apenas aquela de necessidade, existirão outros fatores que influenciem a perceção da eficácia dos veículos elétricos e, caso assim o seja, será possível estabelecer uma correlação forte o suficiente para prever como a eficácia como cada um a perceciona relativamente a esta seminova tecnologia será afetada? Foi utilizado um questionário e as variáveis dos dados demográficos foram analisadas de forma cruzada para estabelecer correlação entre elas. O estudo mostra que os dados demográficos, especialmente os de idade e a escolaridade, têm de fato uma correlação com a perceção do consumidor, com resultados estatisticamente significativos, mas o coeficiente de correlação ficou abaixo do limite aceitável pela comunidade científica nesses tipos de tópicos para representar a influência entre as variáveis. Para pesquisas futuras, recomenda-se recolher dados de amostra de uma população geracional mais ampla, o que pode ajudar a identificar de maneira mais precisa como a idade afeta a consciência ambiental e a eficácia percebida dos veículos elétricos.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_miguel_agudelo_pinheiro.pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons