Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/2773
Author(s): Azevedo, Marta João Veríssimo de
Advisor: Curto, José Dias
Pinto, José Castro
Date: 26-Jul-2011
Title: Inter-store externalities and the efficient allocation of a commercial center space: The case of Sonae Sierra
Reference: Azevedo, M. J. V. de. (2010). Inter-store externalities and the efficient allocation of a commercial center space: The case of Sonae Sierra [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/2773
Keywords: Externalities
Anchor store
Commercial center
Space allocation
Externalidades
Lojas âncora
Centro comercial
Alocação de espaço
Abstract: This thesis analyzes the complex problem of an efficient space allocation in shopping centers in the presence of inter-store externalities. In doing so, we exploit a comprehensive and unique dataset extending for a period of three consecutive years, to confirm that anchors generate positive externalities by increasing the sales of non-anchor stores and, in turn, non-anchor stores pay for those benefits through higher rents. Taking this into account, the developer should allocate space to the various stores in order to maximize the center turnover and retailer profits. The carried out empirical analysis shows that, on average, anchor stores have more space provided, higher volume of sales, and lower rents to pay. Specifically, „restaurant‟ and „cinema‟ types of anchors contribute to an increase on non-anchor sales and, simultaneously, the former also provides an increase on non-anchor stores rent. These findings have strong practical implications for the design of a commercial center space.
Esta tese analisa o complexo problema de uma eficiente alocação de espaço em centros comerciais na presença de externalidades. Para tal, utilizamos uma extensa base de dados, única e abrangendo um período de 3 anos consecutivos, para confirmar que as lojas âncora geram externalidades positivas, aumentando as vendas das lojas não-âncora e, por sua vez, que estas pagam esses benefícios através de valores de renda mais elevados. Tendo isto em conta, o promotor do centro comercial deve alocar espaço às várias lojas com o intuito de maximizar o volume de negócios do centro e o lucro das lojas. A análise empírica realizada mostra que, em média, as lojas âncora têm mais espaço disponível, um maior volume de vendas e rendas mais baixas. Especificamente, as lojas âncora do tipo “restaurante” e “cinema” contribuem para um aumento das vendas das lojas não-âncora e, simultaneamente, o primeiro contribui ainda para um aumento da renda das lojas não-âncora. Estes resultados têm uma forte implicação prática na política de alocação de espaço de um centro comercial.
Degree: Mestrado em Gestão
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
master_marta_verissimo_azevedo.pdf962,78 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.