Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/27669
Author(s): Martins, Mónica Filipa Gomes
Advisor: Pereira, Renato Telo de Freitas Barbosa
Date: 12-Jan-2023
Title: Business plan: a new drive-in cinema in Lisbon
Reference: Martins, M. F. G. (2022). Business plan: a new drive-in cinema in Lisbon [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27669
Keywords: Plano de negócio -- Business plan
Empreendedorismo -- Entrepreneurship
Financial viability
Cinema -- Movie theater
Strategy
Viabilidade financeira
Estratégias
Abstract: The present project’s goal is to execute a business plan for the creation of a new Drive-in cinema in Lisbon. As of today, no Drive-in cinema of continuous operation has been established in Lisbon nor Portugal, existing a gap in the cinematic market. Considering the increasing demand for leisure activities in today’s society the entrepreneurship of such project can be beneficial. Having as support a literature review that covers the concepts of a business plan allied to industry’s trends and resorting to a methodology that consists of secondary data (statistic data of de industry’s performance and the strategical study of the external environment in which the company is found), supplemented with primary data from a survey about the cinema consumption habits of the respondents, the project will be developed to the point to where it is possible to assess its economic and financial viability. Considering a predictive period of 5 years (while resorting to a continuity value that will allow to contemplate the following operational years), and a set of assumptions that will enable realistic forecasts, the project’s initial investment will be 168.034€. After the proper calculations, an NPV of 2.527.476,33€ was obtained, which combined with a Profitability Index of 16,07 and a Payback Period of 2 years and 11 months, demonstrates the economic and financial viability of the project. It’s additionally important to mention the IRR of 112%, also being a positive indicator for the investment, although being inflated by the heavy weight of the considered continuity value.
O presente projeto tem como objetivo a realização de um plano de negócios que visa a criação de um novo cinema Drive-in no distrito de Lisboa. Até ao momento, não se estabeleceu em Lisboa, nem em Portugal, nenhum cinema Drive-in de funcionamento permanente, existindo esta lacuna no mercado cinematográfico. Considerando-se a crescente procura de atividades de lazer na sociedade de hoje poder-se-á beneficiar do empreendedorismo de um projeto destes. Suportando-se numa revisão de literatura que cobre os conceitos de um plano de negócios aliados às tendências da indústria e numa metodologia que consiste em dados secundários (dados estatísticos sobre o desempenho da indústria e estudo estratégico do ambiente externo da empresa), complementada com dados primários de um inquérito sobre os hábitos de consumo dos inquiridos no que toca ao cinema, o projeto desenvolver-se-á até à averiguação da sua viabilidade económica e financeira. Considerando um período previsional de 5 anos (com recurso a um valor de continuidade que permitirá contemplar os seguintes anos de exploração), e um conjunto de pressupostos que possibilitarão a formulação de projeções realísticas, o projeto contará com um investimento inicial de 168.034€. Após efetuados os devidos cálculos, foi obtido um VAL de 2.527.476,33€, que aliado a um IRP de 16,07 e um Payback Period de 2 anos e 11 meses, demonstra a viabilidade económica e financeira do projeto. É também importante mencionar a TIR do projeto de 112%, sendo também um indicador positivo ao investimento, ainda que seja bastante inflacionada pelo peso do valor de continuidade considerado.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_monica_gomes_martins.pdf7,13 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.