Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/27581
Author(s): Favro, Silvia
Advisor: Jerónimo, Carlos Miguel Correia Hernandez
Date: 20-Dec-2022
Title: Smart city concept business model: A case study of Peniche city
Reference: Favro, S. (2022). Smart city concept business model: A case study of Peniche city [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27581
Keywords: Smart tourism
TIC -- Tecnologias da informação e comunicação -- ICT Information and communication technology
Smart Cities
Business model
Business model Canvas
Abstract: The current literatures are underlining a gap concerning a business model for smart city. With the development of new technology and of the structure of the city is important for businesses to re-define their business model in order to be competitive in the market and to keep up with the evolution. The main objective of this research is to analyze if the true concept of smart tourism is well known, to revise the conception of smart city and its level of maturity in the literature and collect directions for a business model proposal for smart cities using Peniche City as a case. In order to accomplish these objectives, information from the literature review are taking in consideration and an in-depth interview was conducted with 16 participants related to Peniche as tourists or entrepreneurs. The interview’s goal aims to gather ideas for the nine blocks of the Business Model Canvas in order to propose a model for the city of Peniche. Overall, the results showed that the topic is not well known from the participants and that the model obtain with their information can be a starting point for further study to implement the business model for smart city in Peniche.
As literaturas atuais destacam uma lacuna em relação a um Business Model para Smart City. Com o desenvolvimento de novas tecnologias e da estrutura da cidade é importante que as empresas redefinam o seu Business Model para serem competitivas no mercado e acompanhar a evolução. O principal objetivo desta dissertação é analisar se o verdadeiro conceito de Smart Tourism é bem conhecido, rever o significado de Smart City e o nível de maturidade na literatura e recolher direções para uma proposta de Business Model para Smart City utilizando a cidade de Peniche como caso. Para atingir estes objetivos, foram tidas em consideração informações provenientes da revisão da literatura e foi realizada uma entrevista em profundidade a 16 participantes relacionados com Peniche como turistas ou empresários. O objetivo da entrevista visa reunir ideias para os nove blocos do Business Model Canvas de forma a propor um modelo para a cidade de Peniche. Globalmente, os resultados mostraram que o tema é pouco conhecido pelos participantes e que o modelo obtido com a sua informação pode ser um ponto de partida para um estudo mais aprofundado para implementar o Business Model Canvas para Smart City em Peniche.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Hotelaria e Turismo
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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