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http://hdl.handle.net/10071/27398
Autoria: | Trindade, Mariana Santos da |
Orientação: | Almeida, Isabel Duarte de |
Data: | 4-Jan-2023 |
Título próprio: | Implementing sustainability in the corporate strategy of textile companies: Exploring the Portuguese reality |
Referência bibliográfica: | Trindade, M. S. da. (2022). Implementing sustainability in the corporate strategy of textile companies: Exploring the Portuguese reality [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27398 |
Palavras-chave: | Integration Textile industry Sustentabilidade -- Sustainability Corporate strategy Vantagem competitiva -- Competitive advantage Shared value principle Integração Indústria têxtil Estratégia empresarial |
Resumo: | During the past decade, society has become increasingly aware of the dimension of
environmental damage done over the years, and therefore demanding that corporations finally
assume their part in the solution. The integration of sustainability into corporate strategy has
evolved significantly, and nowadays, is seen not only as a requirement but as a key factor to
achieving superior competitive advantage.
One industry that has stood out for its destructive and extensive impact is the textile
industry. The progress has been noticeable, but slow, and insufficient when compared to the
scale of the problem. Therefore, considering the many challenges this integration can have,
and the considerable importance of the textile sector in the Portuguese economy, this
investigation has two main purposes.
The first consists of understanding the enablers and drivers, as well as the limitations of
the implementation of environmental sustainability into corporate strategy and operational
structure. Secondly, how companies can benefit and even thrive through this process, aligned
with the premise of the Shared Value Principle.
To achieve this investigative purpose, a case study form was adopted, and in the end, a
final framework was elaborated, that allows to objectively and pragmatically identify key
success factors of this integration, the ongoing limitations, and the contribution it can have in
the strategy and positioning of Portuguese textile companies in the European context. Na última década, o panorama crítico da sustentabilidade ambiental tem se feito notar cada vez mais e a sociedade tem exigido que as empresas assumam o seu papel na resolução do problema. A integração da sustentabilidade na estratégia corporativa tem progredido significativamente e, atualmente, já é considerada não só um requisito, mas um fator- chave para atingir vantagem competitiva. Uma das indústrias que mais se destaca pelo seu impacto destrutivo é a têxtil. O progresso é percetível, mas lento e insuficiente face à dimensão do problema. Por isso, considerando os vários desafios do processo da integração da sustentabilidade, e a relevância do setor têxtil na economia portuguesa, esta investigação tem dois objetivos. O primeiro, consiste em perceber quais os facilitadores e impulsionadores deste processo, bem como as suas limitações. O segundo, avaliar como as empresas podem beneficiar e prosperar através deste processo, alinhado com a premissa do Shared Value Principle. Para atingir estes objetivos, o formato de case study foi adotado, e no final construído um modelo que permite identificar objetivamente fatores de sucesso e limitações da integração da sustentabilidade, a nível estratégico e operacional, bem como a contribuição para a visão e posicionamento de empresas têxteis no contexto Europeu. |
Designação do Departamento: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Designação do grau: | Mestrado em Gestão |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso Restrito |
Aparece nas coleções: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
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