Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/27377
Author(s): Lopes, Fernando Paulo Mateus
Advisor: Alves, Nuno de Almeida
Date: 22-Dec-2022
Title: Plataformas eletrónicas de gestão de alunos: A plataforma e360
Reference: Lopes, F. P. M. (2022). Plataformas eletrónicas de gestão de alunos: A plataforma e360 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27377
Keywords: Plataformas de gestão de alunos
Escola-360
Diretores escolares
Diretores de turma
Student management platforms
School directors
Class directors
Abstract: Este estudo procura dar a conhecer a plataforma de gestão de alunos Escola-360, os objetivos do seu desenvolvimento e o desempenho desta, sob o ponto de vista da administração educativa, dos diretores escolares e dos diretores de turma. As plataformas de gestão de alunos contam já com várias décadas de utilização noutros contextos educativos. A e360 é um sistema centralizado e de centralização de dados junto da administração educativa e, com origem nos estabelecimentos de ensino. Através de entrevistas semiestruturadas a vários atores educativos, procurou-se compreender em que medida o desenho e as funcionalidades da plataforma beneficiam a prática destes. Os resultados demonstram que a e360 serve sobretudo os interesses e necessidades dos serviços da administração educativa e dos diretores escolares. O trabalho diário dos diretores de turma não obteve melhorias de eficiência, uma vez que a parametrização da plataforma e360 não teve em conta as necessidades destes atores educativos.
This study aims to examine the student management platform Escola-360, the objectives which led to its development and its performance, from the point of view of three different actors: the educational administration, school directors headteachers and class directors. Student management platforms are in use for several decades in other educational national contexts. The e360 is a centralized data system which aims to obtain data from schools serving the needs of the centralized administration only. The daily practices and informational needs of the teachers that operate the platform apparently have not been considered in the platform design and outputs. We tried to understand the extent to which the design and functionality of the platform served the needs of the different actors through the execution of semi-structured interviews with a representative of the educational administration, headteachers and class directors. The results show that the e360 serves mainly the interests and needs of services of the educational administration and school principals. The daily work of class directors did not obtain efficiency improvements since the parameterization of the platform did not take into account the needs of these educational actors.
Department: Departamento de Ciência Política e Políticas Públicas
Degree: Mestrado em Administração Escolar
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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