Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/27306
Autoria: Nóvoa, Gonçalo Pereira Alves Sampaio da
Orientação: Pereira, Renato Telo de Freitas Barbosa
Data: 27-Dez-2022
Título próprio: The adaptability of companies in the automotive sector to the ban on internal combustion vehicles in Europe from 2035
Referência bibliográfica: Nóvoa, G. P. A. S. da. (2022). The adaptability of companies in the automotive sector to the ban on internal combustion vehicles in Europe from 2035 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27306
ISBN: 978-989-781-774-8
Palavras-chave: Setor automóvel -- Automobile sector
Net-Zero goals
Sustainable mobility
Inovação Innovation
Adaptability
Objetivos Net-Zero
Mobilidade sustentável
Adaptabilidade
Resumo: This dissertation explores a topic of great actuality, with an almost daily presence in the press and on people’s minds. Although the adaptability of companies to change is a diverse research area, the study focuses on an intensely affected domain, the Automotive Sector, for being an area that raised my particular interest. The realisation that there is a rapid change occurring in the world’s mobility and transportation, allied to the fact that companies in the automotive and mobility sector need to reshape to fit the market needs promptly, is what attracted me to investigate this theme. This paper aims to identify the factors that condition the adaptability of companies in the automotive sector to the new paradigm that will emerge in 2035. For this reason, the study’s objective is to analyse the relationship between organisational citizenship behaviour, intrinsic motivation, creative behaviour, problem-focused voice behaviour and affective commitment constructs and demographic variables such as age, level of education and job tenure. This study assessed the reactions, adaptations, and innovations adopted by companies in the automotive sector. The study is based on an organisational questionnaire answered by 64 workers in Portuguese companies in the automotive sector through a Microsoft Forms link. This study is organised in two parts: in the first, I present the theoretical framework, I characterise innovation and adaptability, the relationship between these two factors and the analysis of the case in the Automotive Sector; In the second part, I present the empirical study collected from the questionnaire above mentioned.
A presente dissertação explora um tema de grande atualidade, com presença quase diária na imprensa e nas preocupações dos cidadãos. Embora a questão da adaptabilidade das empresas à mudança, respeite a uma diversidade de áreas de investigação, centrei o meu estudo num domínio intensamente afetado – o Setor Automóvel –, por ser uma área que me suscita particular interesse. A perceção de que, a nível mundial, há uma mudança rápida a ocorrer na mobilidade e transporte, aliada ao facto de as empresas do setor automóvel e de mobilidade precisarem de se adaptar prontamente às necessidades do mercado, determinaram o meu interesse na investigação do tema. Este trabalho visa identificar os fatores que condicionam a adaptabilidade das empresas do sector automóvel ao novo paradigma, que surgirá em 2035. O objetivo do estudo é a análise da relação entre comportamento de cidadania organizacional, motivação intrínseca, comportamento criativo, comportamento de voz focado no problema e construções de compromisso afetivo e variáveis demográficas tais como idade, nível de educação e permanência no emprego. Resultou deste estudo a avaliação da reação, adaptações e inovações adotadas pelas empresas do setor automóvel. O estudo baseia-se num questionário organizacional, respondido por 64 trabalhadores de empresas portuguesas do setor automóvel, através de Microsoft Forms. Este estudo organiza-se em duas partes: na primeira, apresento o quadro teórico, caracterizo a inovação e a adaptabilidade, a relação entre estes dois fatores e a análise do caso no Setor Automóvel; na segunda parte, apresento o estudo empírico recolhido no questionário acima referido.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Mestrado em Gestão
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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