Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/27112
Author(s): | Vasconcelos, Ana Studart |
Advisor: | Ferreira, Pedro António de Sousa |
Date: | 22-Dec-2022 |
Title: | Carnaval de Lisboa: Modelo de negócio em perspetiva ecossistémica |
Reference: | Vasconcelos, A. S. (2022). Carnaval de Lisboa: Modelo de negócio em perspetiva ecossistémica [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27112 |
Keywords: | Modelos de negócio Carnaval de Lisboa Ecossistema de negócios Propósito organizacional Proposta de valor Business model Lisbon Carnival Business ecosystem Organizational purpose Value proposition |
Abstract: | O propósito deste trabalho é a criação de Modelo de Negócio para o Carnaval de Lisboa.
A problemática que dá início ao estudo é a falta de integração entre produtores de diversos
grupos do crescente Carnaval de Lisboa, que faz com que o movimento perca força perante
aos órgãos regulamentadores. Dada a expressividade da comunidade brasileira em Portugal
e a importância do Carnaval como forma de expressão de sua identidade cultural, a pesquisa
tem como objetivo unir os diversos atores sociais envolvidos na organização do evento e criar
ferramentas de gestão com o intuito de fomentar a cultura do carnaval em Lisboa e promover
uma rede de diversos produtores, fornecedores e parceiros. A pesquisa adota metodologia
exploratória, com dados recolhidos através de entrevistas semiestruturadas e questionário.
Entre os entrevistados, produtores, entidades culturais e clientes. Utilizou-se análise de
conteúdo das entrevistas, fontes oficiais e revisão de literatura para design de Modelo de
Negócio para o Carnaval de Lisboa. Como resultados, a pesquisa apresenta quatro Canvas:
Business Model Canvas, Canvas da Proposta de Valor, Canvas do Propósito e Canvas do
Ecossistema do Carnaval. As principais conclusões foram: 1) Os grupos já possuem produtos
e serviços que criam uma experiência transversal ao período do Carnaval; 2) Há adesão por
parte do público de Lisboa; 3) A comunicação com o cliente é um ponto a ser desenvolvido;
4) A falta de articulação com entidades regularizadoras acarreta na falta de infraestrutura nos
eventos; 5) A operacionalização do Carnaval pode gerar impactos positivos na economia local
e promover a integração e sensibilização de públicos através da cultura. This research aims to design a Business Model for Lisbon Carnival. The problem that gives beginning to the study is the need for more integration between the different groups of the growing Carnival in Lisbon, which makes the movement lose strength before the regulatory organizations. Given the expressiveness of the Brazilian community in Portugal and the importance of Carnival as a form of expression of its cultural identity, the research aims to unite the various social actors involved in the organization of the event and create management tools to develop the culture of Carnival in Lisbon and create a network connecting producers, suppliers and partners. The research adopts an exploratory methodology, with data collected through semi-structured interviews and questionnaires. The interviewees include producers, cultural partners, and clients. Based on the content analysis of the interviews, on the data obtained through official sources, and on the literature review, the study developed the Business Model design for Lisbon Carnival. In conclusion, it presents four Canvas: Business Model Canvas, Value Proposition Canvas, Organizational Purpose Canvas and Ecosystem Canvas of Lisbon Carnival. The main conclusions were:1) The groups already have products and services that create an experience beyond the Carnival period; 2) There is adhesion by the public; 3) Communication with the client is a point to be developed; 4) The lack of articulation with regulatory bodies leads to a lack of infrastructure at event; 5)The operationalization of Carnival can generate positive impacts on the local economy and promote the integration and awareness of audiences through culture. |
Department: | Departamento de História |
Degree: | Mestrado em Estudos e Gestão da Cultura |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_ana_studart_vasconcelos.pdf | 2,85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.