Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/2689
Author(s): | Dias, Eduardo |
Date: | Jun-2005 |
Title: | Da escola corânica tradicional à escola Arabi: um simples aumento de qualificação do ensino muçulmano na Senegâmbia? |
Number: | 7/8 |
Pages: | 125-155 |
ISSN: | 1645-3794 |
Keywords: | Sistema de ensino Escola corânica Islão Senegâmbia |
Abstract: | Este texto tem como objectivo principal apresentar e discutir algumas das razões que
tornam, na Senegâmbia, como aliás em muitos outros contextos muçulmanos africanos,
as escolas arabi, também conhecidas por «novas madrass», ao contrário das escolas
corânicas tradicionais (kuttâb, madrass «clássicas»), num tipo de escola confessional
muçulmana pouco consentâneo com a forma como a generalidade das populações locais
islamizadas estrutura e organiza o seu saber religioso e prático-religioso. This text presents and discusses some of the reasons behind the transformation of arabi schools in the Senegambia and other Islamic areas in Africa. On the contrary to the classic Islamic schools (kuttâb, madrass), these arabi schools tend to be converted into a type of confessional school not very much in accordance with the ways Islamised local population structure their religious knowledge and practice. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2004:05_7:8_6.pdf | 360,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.