Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/26270
Author(s): Leyi Chen
Advisor: Santos, Vítor Hugo dos
Date: 29-Jul-2022
Title: Dinâmicas de inovação de plataformas digitais: Estudos de caso da Tencent e Alibaba
Reference: Chen, L. (2022). Dinâmicas de inovação de plataformas digitais: Estudos de caso da Tencent e Alibaba [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26270
Keywords: Inovação digital
Digitalização -- Scanning
Plataformas virtuais chinesas
Alibaba
Tencent
Estratégias de inovação
Digital innovation
Chinese virtual platforms
Innovation strategies
Abstract: Na era atual em que vários setores tradicionais estão a ser substituídos por serviços e produtos digitais, a inovação digital e a inovação tecnológica desenvolvem-se a um ritmo muito mais acelerado ao comparar com o passado. Deste modo, surgiram empresas que desenvolvem grandes plataformas de comunicação, comércio, pesquisa entre outras. Estas grandes plataformas introduzem mudanças significantes. A digitalização tem um papel crucial no avanço da tecnologia na China. Fintech, Healthtech, Edtech, E-commerce são expressões que aparecem devido ao surgimento de grandes plataformas que fornecem digitalmente serviços tradicionalmente presenciais. Ao longo desta dissertação foram analisados vários aspetos relacionados com as dinâmicas de inovação das plataformas virtuais chinesas. Foram estudadas plataformas de duas empresas chinesas: Alibaba e Tencent. Para uma melhor compreensão da posição das empresas, foi feita uma análise intensiva de dados secundários, assim como estudos comparativos com empresas do mesmo setor. Para uma melhor compreensão das estratégias de inovação, foi também feita uma análise de dados qualitativos através da análise de artigos científicos.
Nowadays, many traditional sectors have been substituted by digital products and services. The digital innovation and innovation technology are developing in a much higher speed compared to the past. Therefore, many big companies developed huge digital platforms for communication, commerce, searching and other functions. These big platforms introduce big changes in our lives. Digitalization is playing a crucial role in the advancement of technology in China. Fintech, Healthtech, Edtech, E-commerce are some expressions that appeared due to the raise of big platforms that provide digital services which substitutes traditionally presential services. In this dissertation, many aspects related to the digital platforms dynamics of innovation had been analyzed. Two companies had been studied: Alibaba and Tencent. For a better understanding of the position of these two companies in the sector, a deeply analysis of secondary data has been made, as well as comparative studies of these two companies. For a better understanding of the innovation strategies, a qualitative analysis also has been made through scientific articles.
Department: Departamento de Economia
Degree: Mestrado em Economia da Empresa e da Concorrência
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_leyi_chen.pdf805,79 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.