Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/24943
Author(s): Santos, Bruno Campos Oliveira
Advisor: Pereira, Inês
Date: 10-Jan-2022
Title: Os travel bloggers no Instagram: o impacto da pandemia COVID-19
Reference: Santos, B. C. O. (2021). Os travel bloggers no Instagram: o impacto da pandemia COVID-19 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24943
Keywords: Travel blogger
Instagram
Media sociais -- Social media
Pandemia -- Pandemic
Viagens -- voyages
Abstract: O presente estudo incide num universo afunilado de indivíduos que têm vindo a ganhar espaço no contexto digital, decorrente da evolução tecnológica refletida na predominância das redes sociais online; os travel bloggers no Instagram. Assim, esta pesquisa visa compreender que modo este conjunto de indivíduos, cuja própria natureza assenta em práticas de documentação e divulgação de viagens em contexto online, foram impactados pelo eclodir de uma pandemia que pressupôs largas restrições e limitações nas deslocações, quer a nível interno, quer a uma escala global. Para tal, foi realizada uma investigação empírica assente numa recolha de dados suportada por uma metodologia quantitativa mediante a elaboração de um questionário online a uma amostra de criadores de conteúdo de viagens no Instagram. Foi também realizada uma mobilização teórica, a fim de suportar previamente a presente pesquisa com base na conceptualização do objeto de estudo e da temática em análise, com o intuito de os articular consequentemente com os resultados obtidos.
The present study focuses on a universe of individuals that have been gaining space in the digital context, as a result from the technological evolution reflected in the predominance of social media on our modern societies; the travel bloggers on Instagram. Thus, this research aims to understand how this group of individuals, whose very nature is based on the documentation and sharing of their traveling experiences in an online context, were impacted by the outbreak of a pandemic that entailed wide travel restrictions and limitations, whether internally, or on a global scale. In this sense, an empirical investigation was carried out based on data collection supported by a quantitative methodology through the development of an online inquiry to a sample of travel content creators on Instagram. A theoretical mobilization was also carried out in order to support this research based on the conceptualization of the object of study and the subject under analysis, in order to consequently articulate them with the results obtained.
Degree: Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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