Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/24773
Author(s): Bandeira, Maria de Ornelas Marques
Advisor: Baltasar, Ana Patrícia Duarte
Date: 21-Dec-2021
Title: The importance of the socially responsible role of a company in the employees’ well-being during a crisis situation: A hospitality group’s perspective
Reference: Bandeira, M. de O. M. (2021). The importance of the socially responsible role of a company in the employees’ well-being during a crisis situation: A hospitality group’s perspective [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24773
Keywords: Well-being at work
Crisis management
Socially responsible human resources management
COVID-19
Hospitality
Bem-estar no trabalho
Gestão de crise
Gestão de recursos humanos socialmente responsáveis
Hotelaria
Abstract: Socially responsible human resources management practices are increasingly seen as answers to ensure employees’ well-being. The current COVID-19 pandemic, felt throughout the entire world, has contributed to the emergence of an active role of the human resources (HR) to put in practice socially responsible practices, such as family responsible practices, that aim not only to counteract the underdeveloped working conditions of hospitality but to improve employees’ well-being at work. The purpose of this project is to explore the importance of the socially responsible role of the HR in the employees’ well-being at the workplace, in a situation crisis, as the COVID-19 pandemic we are currently facing. To this end, research questions were defined and answered through the statistical analysis and correlation between data gathered in a survey electronically shared, which collected 510 responses in the hospitality group, PortoBay Hotels & Resorts, S.A.. The data were analysed using the IBM SPSS Statistics. The results showed a moderate level of well-being amongst the employees, which is being negatively affected by the COVID-19 pandemic. As well as several concerns the employees share about the current pandemic and a list with types of corporate social responsibility (CSR) and SRHRM practices needed by this hospitality group employees. This case study illustrated the contribution that CSR practices and SRHRM practices have on increasing well-being levels and reducing the fears and concerns in the context of COVID-19 pandemic. It shed light on the organizational contribution of SRHRM to hospitality and tourism employee psychological recovery during the crisis.
As práticas de gestão de recursos humanos socialmente responsáveis (GRHSR) são cada vez mais vistas como respostas para garantir o bem-estar dos funcionários. A COVID-19, sentida em todo o mundo, tem contribuído para o surgimento do papel ativo nos recursos humanos (RH) na execução de práticas socialmente responsáveis, como as práticas de responsabilidade familiar, que visam não só contrariar as condições de trabalho subdesenvolvidas de hospitalidade, mas também melhorar o bem-estar dos funcionários no trabalho. O objetivo deste projeto é explorar a importância do papel socialmente responsável dos RH na do bem-estar dos funcionários no local de trabalho, numa situação de crise, como a COVID-19 que estamos a enfrentar atualmente. Para o efeito, foram definidas e respondidas questões de investigação através da análise estatística e correlação entre dados recolhidos num inquérito partilhado eletronicamente, que recolheu 510 respostas no grupo PortoBay Hotéis & Resorts, SA. Os dados foram analisados através do IBM SPSS Statistics. Os resultados mostraram um nível moderado de bem-estar entre os funcionários, que está sendo afetado negativamente pela COVID-19. Os dados permitiram também identificar várias preocupações que os funcionários partilham sobre a pandemia atual e os vários tipos de práticas de responsabilidade social corporativa (RSC) e de GRHSR necessárias para estes funcionários. O estudo ilustrou a contribuição das práticas de RSC e GRHSR para aumentar os níveis de bem-estar e reduzir os medos e preocupações no contexto da COVID-19. Este lançou luz sobre a contribuição de GRHSR para a recuperação psicológica dos funcionários de hotelaria durante a crise.
Degree: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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