Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/24718
Author(s): Mustacchi, Anna Caterina
Advisor: Santos, Maria Conceição
Trindade, Graça Maria Santos
Date: 17-Dec-2021
Title: Trust and social customer relationship management consequences on donor’s intention to donate via social media
Reference: Mustacchi, A. C. (2021). Trust and social customer relationship management consequences on donor’s intention to donate via social media [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24718
Keywords: Social media donation
Trust
Social customer relationship management
Doação por rede social
Confiança
Gestão do relacionamento social com o cliente
Organização sem fins lucrativos -- Non profit organization
Abstract: Fundraising trough social media platforms started to emerge as an easy, fast and practical instrument for non-profit organizations to collect donations. Users can both directly donate to a non-profit organisation social media page, or organize fundraisers inviting their friends to participate. This article proposes a model to investigate the effect of different factors on the intention to donate via social media. Based on data collected from 130 responses, this study uses the multiple linear regression and mediation analysis to test the research model. The result showed that different factors directly influenced the intention to donate, mainly Social Customer Relationship Management and trust in social media. Furthermore, we proved the mediator effect of trust in the non-profit organisation on the relationship between Social Customer Relationship Management and the intention to donate. This findings contribute both to the context of online donations and Social Customer Relationship Management.
Angariação de fundos através das plataformas de redes sociais, tem-se desenvolvido como uma forma fácil, rápida e um instrumento prático para a recolha de doações pelas organizações sem fins lucrativos. Os utilizadores das redes sociais podem facilmente doar diretamente para uma organização sem fins lucrativos via a plataforma e sem sair desta. A presente dissertação sugere um modelo de análise do impacto na intenção em doar através da rede social, da gestão do relacionamento social com o cliente (SCRM), da confiança na rede social (trust in SM) e da confiança na organização sem finslucrativos. Suportado por dados recolhidos através de um inquérito online de 130 respondentes de diferentes nacionalidades, este estudo utiliza os métodos de análise de regressão múltipla e de mediação para testar as hipóteses do modelo conceptual proposto. Os resultados mostram que diferentes fatores influenciam diretamente a intenção em doar através das redes sociais, nomeadamente gestão do relacionamento social com o cliente (SCRM) e a confiança na rede social (trust in SM). Ainda, verificou-se um efeito de mediação da confiança na rede social com a relação entre o SCRM e a intenção de doar através da rede social. Estes resultados contribuem para aprofundar o estudo destes conceitos num contexto quer das doações online, quer da gestão do relacionamento social com o cliente.
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_anna_caterina_mustacchi.pdf4,14 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.