Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/24340
Author(s): | Silva, Ana Rita Dias da |
Advisor: | Neto, Pedro Pereira |
Date: | 7-Jan-2022 |
Title: | Cultura em movimento: a korean wave como instrumento de soft power sul coreano: o efeito entre jovens portugueses |
Reference: | Silva, A. R. D. da (2021). Cultura em movimento: a korean wave como instrumento de soft power sul coreano: o efeito entre jovens portugueses [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24340 |
Keywords: | Korean wave Soft power K-Pop Cultura -- Culture Indústria cultural Media sociais -- Social media Cultural industries |
Abstract: | A Korean Wave, ou Hallyu, como é referida em coreano, é o termo usado para designar o
crescente sucesso da cultura popular sul-coreana que ofereceu ao governo uma oportunidade de
a usar como nova ferramenta para trabalhar o seu soft power. O presente estudo tem como
propósito analisar os comportamentos dos jovens consumidores e fãs portugueses que
consomem conteúdo de entretenimento sul-coreano, como música (K-Pop), séries (K-Dramas)
ou filmes, e as perceções que têm da Coreia do Sul, a sua sociedade e cultura, à luz da teoria do
soft power, assim como a forma como a Korean Wave sofisticou a imagem nacional do país.
Através de entrevistas semiestruturadas feitas a fãs e não-fãs destes conteúdos e uma
metodologia qualitativa, este estudo pretende responder à principal questão – como é que a
difusão e popularização da Korean Wave e dos produtos das indústrias culturais sul-coreanas
por via da internet contribuíram para uma possível alteração do soft power da Coreia do Sul?
Dada a limitação do estudo é impossível proceder a generalizações quanto a conclusões, mas
ainda assim, foi possível concluir que a Korean Wave, e em particular o K-Pop, como um
recurso de soft power de facto moldou e influenciou uma nova forma de pensar e imaginar a
Coreia do Sul para estes jovens – o interesse momentâneo sentido pelos fãs abriu caminho a
um entusiasmo e consumo prolongado, com capacidade para alterar as perceções e criar uma
imagem positiva do país e da sua cultura. The Korean Wave, or Hallyu as it is referred to in Korean, is the term used to designate the growing success of South Korean popular culture, which offered the government an opportunity to use it as a new tool to work on its soft power. This study aims to analyse the behaviour of young Portuguese consumers and fans who consume this content, such as music (K-Pop), series (K-Dramas) or films, and their perceptions of South Korea, its society and culture, considering the soft power theory, as well as the way in which the Korean Wave sophisticated the country's national image. Through semi-structured interviews to fans and non-fans of this type of content and qualitative methods, this study aims to answer the main question - how the dissemination and popularization of the Korean Wave and the South Korean cultural industries’ products via the internet contributed to a possible change of South Korea's soft power? Given the limitation of the study, it is impossible to make generalizations regarding the conclusions, but even so, it was possible to conclude that the Korean Wave, and in particular K-Pop, as a soft power resource indeed shaped and influenced a new form of thinking and imagining South Korea for these young people – the momentaneous interest felt by fans opened the way to enthusiasm and prolonged consumption, with the ability to change perceptions and create a positive image of the country and its culture. |
Degree: | Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_ana_dias_silva.pdf | 630,4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.