Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/24202
Author(s): Rodrigues, Marco Martins
Advisor: Santana, Pedro Figueiredo
Date: 15-Dec-2021
Title: Detecting player’s divided attention state during gameplay
Reference: Rodrigues, M. M. (2021). Detecting player’s divided attention state during gameplay [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24202
Keywords: Videogames
Divided attention
Affective games
Human-computer interaction
Jogo de vídeo
Atenção dividida
Jogos afetivos
Interação homem-máquina
Abstract: Serious games for health and teaching are becoming more common. These games have been evolving their methods of diagnosing, treating and teaching; however, not much previous work has been done relatively to the detection of the player’s attention state. This dissertation presents the design and testing of a system for the detection of divided attention state in players. The design of the system makes use of general game mechanics and events to analyse the player’s performance and, from that detect whether the player is dividing attention with another task. The proposed system was tested on a game designed and developed in the context of this dissertation. The obtained results show that the system is able to use performance features to identify the divided attention state of the player. This system is expected to help developers improve their games, making them more responsive, and also be a framework of development for other systems, specifically, for the detection of the attention state of the player.
Os jogos sérios para a saúde e ensino estão-se a tornar mais comuns. Estes jogos têm evoluído os seus métodos de diagnosticar, tratar, e ensinar, não havendo, ainda assim, muito trabalho anterior relativamente à deteção do estado de atenção do jogador. Esta dissertação apresenta o desenvolvimento e validação de um sistema para detetar quando o estado de atenção do jogador é atenção dividida. O sistema utiliza mecânicas gerais e eventos presentes em jogos para analisar o desempenho do jogador e posteriormente detetar se o jogador está a dividir a sua atenção com outra tarefa. O sistema é testado com um jogo desenvolvido para o contexto desta dissertação. Os resultados obtidos mostram que o sistema é capaz de usar as metricas de desempenho do jogo para identificar a divisão da atenção por parte do jogador. O sistema pode ajudar designers a melhorar os seus jogos, tornado-os mais responsivos, e também pode ser uma framework para o desenvolvimento de outros sistemas, específicamente, para a deteção do estado da atenção do jogador.
Degree: Mestrado em Engenharia Informática
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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