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http://hdl.handle.net/10071/24049
Author(s): | Marinier, Chloé |
Advisor: | Lage, Miguel Jorge da Cruz |
Date: | 21-Sep-2021 |
Title: | The role of influencers on consumer involvement, belief and purchase intent in the healthy food industry |
Reference: | Marinier, C. (2021). The role of influencers on consumer involvement, belief and purchase intent in the healthy food industry [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24049 |
Keywords: | Social media influencers Healthy food Consumer involvement Crença -- Belief Purchase intention Influenciadores de social media Alimentação saudável Envolvimento do consumidor Intenção de compra |
Abstract: | This dissertation aims to understand the impact of influencers on involvement, belief and
purchase intention in the healthy food industry. The research explores in detail the extent to
which two main factors of influencer perceived credibility and their ability to engage the
consumer, have an impact on the variables analyzed: involvement with healthy choices, positive
beliefs about healthy choices and purchase intention related to healthy food choices. The study
follows an experimental design with results analyzed between two groups of subjects: one
exposed to an influencer post on the social network Instagram and another one who was not
subjected to any post. The results analysis between the two groups reveals, first, that influencers
have a statistically significant impact on the consumer's involvement, belief and purchase
intention in healthy food choices. The analysis also confirms that the perceived credibility of
the influencer and its ability to engage the consumer both have an impact on the consumer's
involvement, belief and purchase intention in the healthy food industry. A presente dissertação tem como objetivo compreender o impacto dos influenciadores no envolvimento, crença e intenção de compra na indústria de alimentos saudáveis. A pesquisa explora detalhadamente até que ponto dois fatores principais - a credibilidade percebida e a aptidão para envolver o consumidor, por parte do influenciador - têm impacto nas variáveis analisadas: envolvimento com escolhas saudáveis, crenças positivais sobre escolhas saudáveis e intenção de compra em relação a escolhas alimentares saudáveis. O estudo segue um desenho experimental com resultados analisados entre dois grupos de sujeitos: um que foi exposto a um post de um influenciador na rede social Instagram e outro que não foi sujeito a qualquer post. A análise dos resultados entre os dois grupos revela, em primeiro lugar, que os influenciadores têm impacto estatisticamente significativo no envolvimento, na crença e na intenção de compra do consumidor em alimentos saudáveis. A análise confirma também que a credibilidade percebida do influenciador e a aptidão para envolver o consumidor têm um impacto no envolvimento, na crença e na intenção de compra do consumidor na indústria de alimentos saudáveis. |
Degree: | Mestrado em Marketing |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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