Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/23896
Author(s): Nóbrega, Vítor Hugo Costa
Advisor: Costa, Renato
Gonçalves, Rui
Date: 8-Oct-2021
Title: Artificial intelligence impact in management accounting
Reference: Nóbrega, V. H. C. (2021). Artificial intelligence impact in management accounting [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/23896
Keywords: Artificial intelligence
Management accounting
Decision-making
Inferential statistics
Content analysis
Machine learning
Text analysis
Inteligência artificial
Contabilidade de gestão
Estatística inferencial
Análise de conteúdo -- Content analysis
Análise de texto
Abstract: Artificial intelligence (AI) is a trending technology which has the potential to revolutionize many industries and generate a significant impact on society. Management accounting (MA) is experiencing its first steps into AI implementation. To understand how the development and implementation of AI systems impact MA and its professionals, the authors developed a research model based on both quantitative (inferential statistics) and qualitative (descriptive and content statistics) statistical analysis. Results indicate that one in four companies is implement AI technologies to perform their MA function, triggering a technological change, and the most used AI technologies are text analysis and machine learning. AI-based MA solutions have advantages such as improvement of efficiency, effectiveness, and MA professionals’ focus on more value-added tasks, but also challenges regarding operation, training, security, communication, and supply. Furthermore, findings suggest that using AI-based MA solutions improves businesses’ overall decision making and improves business competitiveness.
A inteligência artificial (IA) é uma tecnologia de tendência que tem o potencial de revolucionar muitas indústrias e gerar um impacto significativo na sociedade. A contabilidade de gestão (CG) está a dar os seus primeiros passos na implementação da IA. Para compreender de que forma o desenvolvimento e a implementação de sistemas de IA estão a impactar a CG e os seus profissionais, os autores desenvolveram um modelo de investigação baseado não só na análise estatística quantitativa (estatística inferencial)como também na análise qualitativa (estatística descritiva e de conteúdo). Os resultados indicam que uma em cada quatro empresas está a implementar tecnologias de IA para desempenhar a sua função de CG, que estamos a assistir a uma mudança tecnológica, e que as tecnologias de IA mais utilizadas são a análise de texto e o "machine learning". As soluções de CG baseadas na IA têm vantagens tais como a melhoria da eficiência, da eficácia, e o foco dos profissionais de CG em tarefas de maior valor acrescentado, mas também desafios relativos à operação, formação, segurança, comunicação e fornecimento. Além disso, os resultados sugerem que a utilização de soluções de CG baseadas na IA melhora a tomada de decisão global das empresas e melhora a sua competitividade.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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