Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/23489
Author(s): Ryani, Nabela Huwaida
Advisor: Lage, Miguel Jorge da Cruz
Date: 21-Sep-2021
Title: Sonic branding: how sonic logo contour affect consumers' perceived brand personality and brand recall
Reference: Ryani, N. H. (2021). Sonic branding: how sonic logo contour affect consumers' perceived brand personality and brand recall [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/23489
Keywords: Sonic branding
Brand personality
Brand recall
Sensory marketing strategy
Abstract: Sonic branding strategy is commonly used by brands to show and communicate their values and identity in parallel with other sensory branding strategy. Sonic logos are important part of sonic branding. Being one of the key elements of sonic branding, it is essential to explore how different feature consist in sonic logos affect consumers’ behavior. This study aimed to investigate how different sonic logo contour influences consumers’ perspective towards brand personality and how it affects their brand recall. This study used brand personality scale developed by Aaker (1997) consisting of five brand personality dimensions (Sincerity, Excitement, Competence, Ruggedness, Sophistication). Sonic logo features were controlled and manipulated resulting in three different versions of sonic logo contour (Ascending, Descending and Constant) with three non-existing brands and placed in eleven seconds dummy podcast show. The result shows that each brand personality dimension was associated with different sonic logo contour with dimension Sincerity and Competence associated with the Ascending sonic logo, dimension Excitement associated with the Constant sonic logo, and dimension Ruggedness associated with Descending sonic logo contour. Furthermore, Brand recall study showed that dimension Sincerity and Competence positively influence brand recall based on consumers’ self-evaluation for the hypothetical brand. Further investigation should try to better understand the process of how different sound features affect different consumers’ behavior in relation to branding theory for marketing implications.
A estratégia de branding sónico é uma estratégia utilizada habitualmente pelas marcas para mostrar e comunicar os seus valores e identidade em paralelo com outras estratégias de branding sensorial. O objetivo deste estudo foi investigar como os diferentes contornos do logótipo sónico influenciam a perspetiva dos consumidores em relação à personalidade da marca e como afetam a recordação da marca. Este estudo utilizou a escala de personalidade da marca desenvolvida pela Aaker (1997) que consiste em cinco dimensões de personalidade da marca (Sinceridade, Excitação, Competência, Robustez, Sofisticação). As características do logotipo sónico foram controladas e manipuladas, resultando em três versões diferentes do contorno do logotipo sónico (Ascendente, Descendente, e Constante) com três marcas fictícias e colocadas durante onze segundos de "podcast dummy show". O resultado mostra que cada dimensão de personalidade da marca foi associada a diferentes contornos de logotipo sónico, a dimensão Sinceridade e Competência foi associada ao logotipo sónico Ascendente, a dimensão Excitação foi associada ao logotipo sónico Constante, e a dimensão Robustez foi associada ao contorno do logotipo sónico Descendente. Além disso, o estudo de recordação da marca revelou que a sinceridade e a competência da dimensão influenciam positivamente a recordação da marca com base na auto-avaliação dos consumidores para a marca hipotética. Investigação futura seria necessária para melhor compreender o processo de como diferentes características sonoras afetam o comportamento dos diferentes consumidores em relação à teoria da marca para implicações de marketing.
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_nabela_huwaida_ryani.pdf4,55 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.