Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22672
Author(s): Reis, Carolina Mendes dos
Advisor: Kalakou, Sofia
Date: 30-Apr-2021
Title: Drivers of autonomous vehicles' acceptance: examination of influential factors for intention to buy and use autonomous vehicles
Reference: Reis, C. M. dos (2021). Drivers of autonomous vehicles' acceptance: examination of influential factors for intention to buy and use autonomous vehicles [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22672
Keywords: Autonomous vehicles
Self-driving
Technology acceptance
WTP
Car ownership
Veículos autônomos
Condução autônoma
Aceitação de tecnologia
Posse de carro
Abstract: The implementation of autonomous vehicles (AVs) can generate a variety of positive outcomes to the society. However, the technology has to be accepted by the population first. Therefore, the objective of this work is to explore which factors influence public acceptance of privately owned and shared AVs. Based on a sample of 383 respondents from the city of Lisbon, it can be documented that young and well educated male respondents who live in urban and suburban areas represent the group with higher intention to buy and use AVs in the future. They also represent the group with higher WTP for AVs. Positive attitude towards shared mobility services is a positive predictor of shared AV usage, along with the levels of awareness and perceived benefits. Perceived concerns, on the other hand, are negative predictors of willingness to use, buy and pay for AVs.
A implementação de veículos autônomos (VAs) pode gerar uma variedade de resultados positivos para a sociedade. No entanto, a tecnologia tem que ser primeiro aceita pela população. Portanto, o objetivo deste trabalho é explorar quais fatores influenciam a aceitação pública de VAs privados e compartilhados. Com base numa amostra de 383 inquiridos da cidade de Lisboa, pode ser documentado que os inquiridos do sexo masculino, jovens e com boa escolaridade, que vivem em áreas urbanas e suburbanas representam o grupo com maior intenção de comprar e utilizar VAs no futuro. Eles tambémrepresentam o grupo com maior intenção de pagar por VAs. A atitude positiva em relação aos serviços de mobilidade compartilhados é um indicador positivo do uso de VA compartilhado, junto com os níveis de consciência e benefícios percebidos. As preocupações percebidas, por outro lado, são preditores negativos para de utilização e comprar de VAs.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_carolina_mendes_reis.pdf2,16 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.