Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22303
Author(s): Yuan Yuan Wu
Advisor: Pereira, Renato Telo de Freitas Barbosa
Date: 11-Feb-2021
Title: A internacionalização das empresas Portuguesas no mercado Chinês
Reference: Wu, Y. Y. (2020). A internacionalização das empresas Portuguesas no mercado Chinês [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22303
Keywords: Internacionalização
Modo de entrada
Empresas portuguesas
China
Internationalization
Entry mode
Portuguese companies
Abstract: Este trabalho de investigação tem como principal objetivo analisar e tentar compreender e estudar o processo de internacionalização das empresas portuguesas, quanto ao seu impacto na estratégia e desempenho da empresa e, também no modo de entrada escolhido pelas empresas que optaram por investimento no mercado chinês. O que vai ao encontro de responder às seguintes de questões de investigação: - Houve algum impacto na estratégia e desempenho da empresa em Portugal com a internacionalização? E como influenciou? - Qual o modo de entrada utilizada pela empresa ao internacionalizar no mercado chinês e quais os fatores que levaram a essa decisão? A metodologia adotada foi o método de estudo de caso múltiplo, onde foram estudadas as 5 empresas com investimento no mercado chinês. Algumas limitações ao estudo é o fato de ser analisado, somente cinco empresas portuguesas, o que não reflete uma visão geral das restantes empresas em Portugal, pois a internacionalização é com processo complexo, amplo e multidimensional. Outra limitação é que neste estudo não foi usado a situação financeira da empresa, logo não é possível determinar o “sucesso” da internacionalização, a nível financeiro. Este estudo complementa as teorias e modelos apresentados e estudados ao longo da literatura.
This research work has as main objective to analyze and try to understand and study the internationalization process of Portuguese companies, regarding its impact on the company's strategy and performance, also on the entry method chosen by the companies that chose to invest in the Chinese market. Which will answer the following research questions: - Was there any impact on the company's strategy and performance in Portugal, with the internationalization? And how did it influence? - What is the mode of entry used by the company when internationalizing in the Chinese market and what are the factors that led to that decision? The methodology adopted was the multiple case study method, where 5 companies with investments in the Chinese market were studied. Some limitations to the study are the fact that only five Portuguese companies are analyzed, which does not reflect an overview of the remaining companies in Portugal, since internationalization is a process that are complex, wide, and multidimensional. Another limitation is that this study did not use the company's financial analyses, so it is not possible to determine the “success” of internationalization, at a financial level. This study complements the theories and models presented and studied throughout the literature.
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_yuan_yuan_wu.pdf798,34 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.