Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22253
Author(s): Ferrão, Tiago da Cunha
Advisor: Caetano, Isabel
Date: 17-Dec-2018
Title: Sportspots: business plan: A business plan adapted for a digital startup
Reference: Ferrão, T. da C. (2018). Sportspots: business plan: A business plan adapted for a digital startup [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22253
Abstract: What steps should a traditional manager take when considering an entrepreneurial experience? What tools are available to kick-start such an exercise? How to document and communicate the results of such exercise? This thesis, in a way, tells the story of a management student making his first attempt as an entrepreneur. Because entrepreneurs exist in a context of intrinsic uncertainty and volatility, the investor’s interest in a start-up is more often captured through such a “story”, instead through the more classical approach such as the prospective cashflows or a market analysis. Given that many entrepreneurs develop products so different from everything else in the market, the exercise to write a business plan for such unprecedent situations demands such a number of assumptions that it becomes an unfruitful and frustrating exercise. This research provides a set of tools to support the several decisions that are required along the entrepreneurial experience and proposes an original business plan which structure and contents documents the process and enables an effective and structured communication with potential investors and co-founders. As we will focus on a specific type of product - digital platforms; we start by reviewing the literature available on this subject, namely what characterizes a successful platform. We also define the most common concepts in the entrepreneurship literature and identify a set of tools and methodologies to support the first steps of a start-up. The final sections of this document (Problem, Minimal Viable Product, Business Model, Competitive Analysis and Conclusions) constitute what we believe could be the most efficient way to communicate and capture the interest of potential co-founders and investors and can be optionally detached from the rest of the document to provide a more succinct and autonomous business plan.
Que passos deverá um gestor seguir quando considerar ter uma primeira experiência de empreendedorismo? Que ferramentas estão disponíveis para suportar o empreendedor? Como documentar e comunicar os resultados de um exercício de empreendedorismo? Esta tese, de certo modo, relata o percurso da primeira tentativa de empreendedorismo de um estudante e profissional com formação e experiência na gestão tradicional. Porque os empreendedores existem apenas num contexto de intrínseca volatilidade e incerteza, o interesse de um potencial investidor numa start-up é mais rapidamente capturado através da história por detrás da start-up que propriamente de outros meios mais convencionais de comunicar com o investidor como as projeções financeiras ou as analises de mercado. Considerando que muitas vezes os empreendedores oferecem produtos de tal modo inovadores, que o exercício de escrever um plano de negócio para situações sem histórico nem precedentes exigem um tal número de pressupostos que se torna não só frustrante como inútil. Esta pesquisa, fornece um conjunto de ferramentas para apoiar a tomada de decisão ao longo do processo empreendedor e propõe um plano de negócio cuja estrutura e conteúdos são elaborados para ajudar o empreendedor a estruturar uma comunicação mais eficaz com o potenciais sócios e investidores. Considerando que nos focamos num tipo de produto muito específico - as plataformas digitais; começamos por rever a literatura disponível para este tema, nomeadamente que características são comuns às plataformas digitais de sucesso. Também definimos os conceitos mais comuns no ecossistema do empreendedorismo e identificamos as ferramentas e metodologias que suportaram os primeiros passos desta start-up. As secções finais deste documento (Problem, Minimal Viable Product, Business Model, Competitive Analysis and Conclusions) constituem aquilo que consideramos ser o modo mais eficiente de comunicar e capturar o interesse de potenciais investidores e que pode ser opcionalmente separado do resto do documento para fornecer um plano de negócio autónomo e mais sucinto.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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