Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22023
Author(s): Carneiro, Pedro Neves Dias de Freitas
Advisor: Ramos, Pedro de Paula Nogueira
Calapez, Maria Teresa Delgado
Date: 4-Dec-2020
Title: Pattern detection in higher education evaluations
Reference: Carneiro, P. N. D. de F. (2020). Pattern detection in higher education evaluations [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22023
Keywords: Análise de dados -- Data analysis
Pattern detection
Higher education
Deteção de padrões
Ensino superior
Abstract: The effect that certain variables have on students’ academic performance has a certain complexity attached to it. The present study focused not only on the student and teacher entities, but also included curricular units and scientific areas. From these entities, certain variables were used for this study to acknowledge if there is a certain dependency between some of them, for example if the Satisfaction with the Teacher explains a certain amount of the Students’ Grades variance. The curricular unit was the unit of analysis for the present study since it was not possible to go on a deeper detail level, due to classified data. The present study validated all the models of study on an Overall Perspective, but not all models regarding the models by Scientific Area. It was also found significant effects in all study hypothesis, regarding the Scientific Areas.
O efeito que certas variáveis têm no desempenho académico dos alunos tem uma certa complexidade ligada ao mesmo. O presente estudo incidiu não só sobre as entidades aluno e professor, mas também incluiu unidades curriculares e áreas científicas. Destas entidades, algumas das suas variáveis foram incluídas neste estudo de modo a verificar se existe uma certa dependência entre elas, por exemplo verificar se a Satisfação com o Professor explica alguma da variação das Notas dos Alunos. A Unidade Curricular foi a unidade de análise para o presente estudo, uma vez que não era possível ir a um nível de maior detalhe, devido a dados anonimizados. O presente estudo validou todos os modelos de estudo numa Perspetiva Geral, mas nem todos os modelos relativos aos modelos por Área Científica. Verificou-se também efeitos significativos em todas as hipóteses de estudo, relativamente às Áreas Científicas.
Degree: Mestrado em Informática e Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_pedro_freitas_carneiro.pdf2,21 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.