Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/21969
Author(s): | Jimenez Vargas, Isabela |
Advisor: | Neto, Pedro Figueiredo |
Date: | 11-Dec-2020 |
Title: | Ecos del Tercer Reich: reflexiones estéticas sobre la instrumentalización cuerpo femenino |
Reference: | Jimenez Vargas, I. (2020). Ecos del Tercer Reich: reflexiones estéticas sobre la instrumentalización cuerpo femenino [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/21969 |
Keywords: | Normalização Estado totalitário Propaganda Nazismo Normalization Totalitarian state Nazism |
Abstract: | Este projeto de dissertação reflete sobre a instrumentalização dos corpos sobretudo o corpo feminino,
na Alemanha nazi (1933 - 1945). Essa análise será feita através de determinados elementos visuais
como o cinema de Leni Riefenstahl e o design gráfico das revistas Bund Deutscher Mädel (BDM),
examinando-os como elementos-chave de propaganda e normalização dos discursos e ações do
Terceiro Reich. A atenção à dimensão estética como recurso para moldar e doutrinar a sociedade
durante a construção da ideia de nação do estado totalitário é um dos pontos de abordagem deste
documento. A reflexão parte da questão: de que forma certas ideologias e ideais estéticos moldam a
mente e o corpo da sociedade? Na verdade, veremos como a estetização pode camuflar e ajudar a
normalizar de ações violentas e discurso de ódio.
O legado do Terceiro Reich, ao nível discursivo e estético permanece até agora. Quantas histórias
distópicas parecem ter inspiração em acontecimentos reais? A análise e identificação de
determinados valores estéticos, que idealizaram e normalizaram os corpos através da propaganda e
artes visuais, permitem refletir sobre os ecos desse regime, transcendendo no tempo e evidentes na
ficção e realidade contemporânea. This dissertation project reflects on the instrumentalization of bodies, especially the female body, in Nazi Germany (1933 - 1945). This analysis will be done through certain visual elements such as Leni Riefenstahl's cinema and the graphic design of the Bund Deutscher Mädel (BDM) magazines, examining them as key elements of propaganda and normalization of the Third Reich's speeches and actions. Attention to the aesthetic dimension as a resource to shape and indoctrinate society during the construction of the nation's idea of the totalitarian state is one of the points of approach in this document. The reflection starts from the question: how do certain ideologies and aesthetic ideals shape the mind and body of society? In fact, we will see how aesthetics can camouflage and help normalize violent actions and hate speech. The legacy of the Third Reich, at the discursive and aesthetic level, remains until now. How many dystopian stories seem to be inspired by real events? The analysis and identification of certain aesthetic values, which idealized and normalized bodies through advertising and visual arts, allow us to reflect on the echoes of this regime, transcending time and evident in fiction and contemporary reality. |
Degree: | Mestrado em Estudos Internacionais |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_isabela_vargas_jimenez.pdf | 17,82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.