Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/21894
Author(s): Gonçalves, Inês Sofia Galhardas Pinto
Advisor: Ferreira, Mónica Mendes
Date: 21-Jan-2021
Title: Pedagogical case of Portuguese Football Federation: The impact of business expansion of Canal 11
Reference: Gonçalves, I. S. G. P. (2020). Pedagogical case of Portuguese Football Federation: The impact of business expansion of Canal 11 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/21894
Keywords: Market expansion
Sports channels
Sports marketing
Expansão de mercado
Canais desportivos
Marketing desportivo
Abstract: The present pedagogical case focuses on the market expansion of Portuguese Football Federation to the sports channel market in Portugal, with the creation of Canal 11. This case seeks to understand which were the main motivations that led to this expansion and how they managed to differentiate themselves from other channels already on the market. So, a market analysis was carried out to analyze the strategic processes and marketing tools for entering the market and the existing opportunities to do so. Thus, with technological advances and digital platforms, it has become evident that the television market may suffer impacts from this. But currently in Portugal, it is possible to see that the television market and especially of sports channels that continues to evolve and has a growth and interest on the part of viewers. In this way, the results of solving this pedagogical case revealed that the business expansion process for sports channels in Portugal of Canal 11 was a positive strategy. Since, its values and content brought to this market showed that the marketing strategies and studies were adequate and may be one of the reasons that can lead to the success of the channel. However, because it is such a recent project that need to mark its position in the market, it needs to continue to evolve and follow technological and society advances with new content and innovate programs to engage the target audience.
O presente caso pedagógico tem como foco a expansão de mercado da Federação Portuguesa de Futebol para o mercado dos canais desportivos em Portugal, com a criação do Canal 11. Este caso procura perceber quais foram as principais motivações que levaram a essa expansão e de que forma se conseguiram diferenciar dos outros canais já existentes no mercado. Assim, realizou-se uma análise do mercado para analisar os processos e ferramentas estratégicas para entrada no mesmo e as oportunidades existentes para o fazerem. Desta forma, com o avanço tecnológico e das plataformas digitais tornou-se evidente que a o mercado televisivo pode sofrer impactos com isso. Mas atualmente em Portugal, é possível ver que o mercado televisivo e principalmente o dos canais desportivos continuam a evoluir e a ter um elevado crescimento e interesse por parte dos telespectadores. Assim, os resultados de resolução deste caso pedagógico revelaram que o processo de expansão de negócio para os canais desportivos em Portugal com a criação do Canal 11 foi visto como uma estratégia positiva. Pois, os seus valores e conteúdos únicos trazidos para este mercado mostraram que as estratégias e estudos de marketing foram adequadas e pode ser uma das razões que levou ao sucesso atual do canal. No entanto, por ser um projeto tão recente e que precisa de marcar a sua posição no mercado, este precisa de continuar a evoluir e acompanhar os avanços tecnológicos e da sociedade com novos conteúdos e programas inovadores de forma a captar o público alvo.
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ines_pinto_goncalves.pdf2,07 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.