Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19906
Full metadata record
acessibilidade
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHorta, Hugo-
dc.contributor.advisorAmâncio, Lígia-
dc.contributor.authorSantos, João Miguel da Costa Sobreiro Marques dos-
dc.date.accessioned2020-02-14T16:08:13Z-
dc.date.available2020-02-14T16:08:13Z-
dc.date.issued2020-01-27-
dc.date.submitted2019-11-
dc.identifier.citationSANTOS, João Miguel da Costa Sobreiro Marques dos - The science of scientific agendas: insights into the agenda setting process of researchers [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19906>.por
dc.identifier.isbn978-989-781-280-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/19906-
dc.description.abstractEven though research agenda-setting is at the core of modern research and development activities, little is known regarding the process that leads to the definition of an agenda. The literature indirectly suggests that a series of both exogenous and endogenous factors may shape the preference of researchers concerning the research agendas they intend on pursuing – such as formal education, hierarchical position, working environment, incentives, scientific drive, creativity, risk tolerance, and personality. However, no study has been conducted in order to formally test these associations comprehensively. This project aims to identify the mechanisms underlying research agenda-setting through a multi-stage, multi-disciplinary approach. To this end, new instruments were developed – one focusing on evaluating the factors that influence research agenda setting, and another focusing on workplace related organizational aspects in the academia. Following this, Cluster Analysis was employed in order to determine the existence of overarching doctrines in terms of research agenda setting, and afterwards we explore how cognition can influence the process of research agenda setting. This was followed by an exploratory study on how the organizational setting influences these dynamics and how research agendas are also gendered. A second, more holistic, comprehensive and optimal revision of the initial research-agendas instrument concludes this project, resulting from lessons learned and knowledge acquired as the thesis was being developed. The thesis concludes with an overall discussion of the findings and its contribution to knowledge advancement, implications for practice and policymaking, and the limitations of the study, as well as an agenda for future studies.por
dc.description.abstractApesar do processo de definição de agendas científicas estar no cerne da investigação e desenvolvimento de hoje em dia, pouco se sabe acerca do processo que leva à definição destas agendas. A literatura indirectamente sugere que uma série de factores endógenos e exógenos moldam a preferência dos investigadores no que toca à agenda de investigação que intencionam seguir – tais como educação formal, posição hierárquica, incentivos, ambição científica, criatividade, tolerância ao risco, e personalidade. No entanto, até à data nenhum estudo foi realizado de forma a formalmente testar estas relações de uma forma compreensiva. Este projecto tem como objectivo identificar os mecanismos subjacentes ao processo de definição de agendas científicas através de uma abordagem multi-fásica e multi-disciplinar. Para este fim, foram desenvolvidos novos instrumentos – um focado na avaliação dos factores que influenciam a definição de agendas científicas, e outro focado nos aspectos organizacionais da academia. De seguida, realizou-se uma análise de clusters de forma a identificar a existência de doutrinas gerais em termos de definição de agendas científicas. Seguiu-se um estudo exploratório relativamente ao contexto organizacional e a sua influência nestas dinâmicas, assim como o efeito do género nas agendas científicas. O projecto conclui com uma revisão mais holística do instrumento original, resultante das lições que foram aprendidas, assim como da informação que foi recolhida ao longo da tese. Esta tese termina com uma discussão geral dos seus resultados e implicações para o avanço do conhecimento, para a prática e desenvolvimento de políticas, assim como uma agenda para estudos futuros.por
dc.language.isoengpor
dc.relationFCTpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/por
dc.subjectResearch agendaspor
dc.subjectScience policypor
dc.subjectScience and technologypor
dc.subjectHigher educationpor
dc.subjectScience studiespor
dc.subjectAgendas científicaspor
dc.subjectPolítica científicapor
dc.subjectCiência e tecnologiapor
dc.subjectEnsino superiorpor
dc.subjectEstudos em ciênciapor
dc.titleThe science of scientific agendas: insights into the agenda setting process of researcherspor
dc.typedoctoralThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid101553145por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Psicologiapor
thesis.degree.nameDoutoramento em Psicologiapor
dc.subject.apa2260-
dc.subject.apa2910-
dc.subject.apa3040-
dc.subject.apa3660-
dc.subject.apa12200 Psychometrics, statistics and methodology-
dc.subject.apa12900 Social processes and social issues-
dc.subject.apa13000 Social psychology-
dc.subject.apa13600 Industrial and organizational psychology-
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
PhD_Joao_Marques_Santos.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.