Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/19822
Author(s): Pedro, Yael
Advisor: Santos, Nelson José dos
Harison, Elad
Date: 30-Sep-2019
Title: The role of exploration and exploitation in design for luxury fashion brands
Reference: Pedro, Y. (2019). The role of exploration and exploitation in design for luxury fashion brands [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19822
Keywords: Exploration
Exploitation
Design process
Luxury
Abstract: This thesis investigates how exploration and exploitation are expressed through designer activities in design for luxury brands. Exploration and exploitation are more visible in luxury brands than in non-luxury brands. Some of their dimensions are explicit and display exploration and exploitation attributes. The research aims to study designer activities through a managerial lens, a perspective that can magnify how exploration and exploitation are expressed in the design process. The brand’s strategic planning could benefit from understanding how knowledge evolves through the design process and translates into a product. This study follows an exploratory approach based on multiple interviews with luxury fashion and product designers from around the world. The findings propose some insights into the different roles of exploration and exploitation that are expressed through the design process.
Esta tese investiga os conceitos de "exploration" e "exploitation", e a forma como estes são expressos nas atividades de "design" em marcas de luxo. Tanto a "exploration" como a "exploitation" são mais visíveis em marcas de luxo do que a marcas que não-luxo, porque algumas das suas dimensões exibem atributos destes conceitos. Esta investigação teve como objetivo estudar as atividades dos "designers" da perspetiva da Gestão - , uma perspetiva que pode ampliar a forma como a "exploration" e "exploitation" são expressos no processo de "design". Compreender melhor a forma como o conhecimento evolui através do processo de "design" e se traduz num produto pode ser de grande benefício para o planeamento estratégico de uma marca. Este estudo seguiu uma abordagem exploratória, baseada em entrevistas em profundidade realizadas com estilistas e "designers" de marcas de luxo de várias partes do mundo. Os resultados apresentam algumas perceções sobre os papéis expressos pela e"xploration e "exploitation" ao longo do processo de "design".
Degree: Doutoramento em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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