Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/19817
Author(s): Cardoso, Ana Isabel Gonçalves Pinheiro
Advisor: Pereira, Renato Telo de Freitas Barbosa
Date: 11-Jul-2019
Title: MOBI.E: case of a disruptive technological innovation that has gained worldwide leadership
Reference: CARDOSO, Ana Isabel Gonçalves Pinheiro - MOBI.E: case of a disruptive technological innovation that has gained worldwide leadership [Em linha]. Lisboa: Iscte, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19817>.
Keywords: Renewable energy
Entrepreneurship
Business strategy
Case study
Electrical mobility
MOBI.E.
Empreendedorismo
Estratégia empresarial
Mobilidade
Energia elétrica
Sustentabilidade
Abstract: The general concern with environmental issues and the search for clean, sustainable and long-lasting alternatives have become issues of global relevance over the past years. The objective is to ensure the quality of current environment, as well as the sustainability and quality of life of future generations. Bearing this in mind, one can see a change in the market in this respect. Young innovators and entrepreneurs come up with ideas and new business projects every day. Many industries have already adapted to this reality and many new ones have also emerged. Therefore, as it was bound to happen and due to its impact, the automobile industry is the market that dedicates its activity to mobility, with some clear examples of entrepreneurship. Thus, this case study intends to present, understand and analyse the electric mobility in Portugal, in order to understand the reasons for its growth and also to know who are its past and current driving agents. For this purpose, we study the specific example of the business strategy of MOBI.E, the company which currently manages the electric mobility network in Portugal.
As preocupações de todos com as questões ambientais e a procura de alternativas limpas, sustentáveis e que não desapareçam ao longo do tempo são questões que têm ganho relevância a nível mundial ao longo dos últimos anos. O objetivo prende-se com a pretensão de garantir a qualidade do ambiente atual, a sustentabilidade e qualidade de vida das gerações vindouras. Tendo isto em consideração, observa-se uma evolução do mercado neste sentido. Jovens inovadores e empreendedores surgem com ideias e novos projetos de negócio todos os dias. Muitas indústrias já se adaptaram a esta realidade e já surgiram muitas novas. Assim, como não poderia deixar de ser, pelo seu impacto, a indústria automóvel é o mercado que dedica a sua atividade à mobilidade, com alguns exemplos evidentes de empreendedorismo. Assim, este estudo de caso pretende apresentar, compreender e analisar o mercado da mobilidade elétrica em Portugal, de forma a perceber as razões para o seu crescimento e quais foram e são os seus agentes mobilizadores. Para o efeito estuda-se o exemplo concreto da estratégia empresarial da empresa MOBI.E, a atual gestora da rede de mobilidade elétrica no país.
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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