Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/19377
Author(s): | Sobral, Sara Nunes |
Advisor: | Simaens, Ana |
Date: | 29-Nov-2019 |
Title: | How are companies addressing sustainability?: The pedagogical case study of Sociedade Central de Cervejas e Bebidas |
Reference: | Sobral, S. N. (2019). How are companies addressing sustainability?: The pedagogical case study of Sociedade Central de Cervejas e Bebidas [Dissertação de mestrado, Iscte-Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19377 |
Keywords: | Sustainability Social responsibility International business Strategy Sustentabilidade Responsabilidade social das empresas Gestão internacional Estratégia empresarial Estudo de casos Cerveja Trabalho de projeto Portugal |
Abstract: | Companies are being called to action by their consumers and even by governments. Both
“Sustainability” and “Corporate Social Responsibility”, however, are still very broad
concepts, which makes it harder for organizations to successfully implement a business
strategy that takes into account and compensates for the impact of their operations in
society. This pedagogical case study is focused on Sociedade Central de Cervejas e
Bebidas, one of the two leading Portuguese brewers and which is part of the Heineken
Group, and how it has developed its own sustainability strategy – more, how has
Heineken, as an international group, contributed to this process? Taking this into account,
the case study explores strategic management tools for organizations to understand their
environment and capabilities and to recognize potential barriers when setting the strategic
path. Additionally, it identifies not only why are companies tackling sustainability, but
also which challenges do they face when so doing. As such, this case study represents a
useful tool to realize the magnitude of strategic management on a real company and
provides outlines for consideration when seeking to implement a sustainability strategy. As empresas estão a ser chamadas à ação. Tanto pelos seus consumidores como também pelos governos. No entanto, tanto “sustentabilidade” como “responsabilidade social corporativa” ainda são dois conceitos bastante vagos, o que dificulta, por parte das empresas, a implementação bem-sucedida de uma estratégia de negócio que tenha em consideração e compense o impacto das suas operações na sociedade. Este caso de estudo foca-se na Sociedade Central de Cervejas e Bebidas, uma das duas cervejeiras Portuguesas líderes de mercado e que é detida pelo Grupo Heineken, e em como esta desenvolveu a sua estratégia de sustentabilidade – mais, como é que a Heineken, enquanto grupo internacional, contribuiu para este processo? Tendo isso em conta, o caso de estudo explora ferramentas de gestão estratégica para as organizações compreenderem o ambiente em que operam e as suas capacidades, bem como reconhecerem possíveis barreiras na definição do percurso estratégico. Além disso, identifica não só o porquê de as empresas estarem a abordar a sustentabilidade, mas também quais os desafios com que se deparam ao fazê-lo. Desta forma, este caso de estudo representa uma ferramenta útil para entender a magnitude da gestão estratégica de uma empresa real e faculta linhas gerais a ter em consideração aquando da implementação de uma estratégia de sustentabilidade. |
Degree: | Mestrado em Gestão Internacional |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_sara_nunes_sobral.pdf | 3,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.