Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/19247
Author(s): Cunha, Manuel Bernardo de Almeida Gabriel Saraiva da
Advisor: Silva, Rui Manuel Vinhas da
Marques, Catarina Maria Valente Antunes
Date: 15-Nov-2019
Title: Internationalization of SMEs in Portugal: focus on the shoe manufacturing industry of Portugal
Reference: Cunha, M. B. de A. G. S. da (2019). Internationalization of SMEs in Portugal: focus on the shoe manufacturing industry of Portugal [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19247
Keywords: Internationalization
International commerce
International approach strategies
SMEs
smartPLS model
Abstract: Due to economic conditions currently in place in the domestic markets, and to the fact that the vast majority of companies in Portugal being micro, small and medium enterprises, there is the need to differentiate from the competition which leads to the international market. However, these companies, most of the times lack resources, both financial and intellectual such as the knowledge of how to approach the process of internationalization. In addition, it is frequent that the process itself is very complex, reason why most of decisive factors must be carefully analyzed and taken into consideration before supporting any decision. This way, the present study proposes the creation of a model that evaluates, through a series of pondered financial variables, together with smartPLS methodology, that allows for the formation of constructs of variables to understand what influences the internationalization level of a company. In second plan, understanding how Portugal and Italy still differ in the shoe manufacturing industry, comparing two countries. The results obtained prove that the methodologies used are able to conclude that the models of evaluation are transparent and have utility in supporting the decisions taken along the process of internationalization and also to which extent a company should or should not internationalize. There was the understanding of characteristics within a company that have more impact when it comes to an internationalization process of a SME. During the construction of this same model it was also approached its own advantages and limitations.
Devido às condições económicas correntes do mercado de Portugal, e pelo facto de o tecido empresarial do país ser maioritariamente composto por pequenas e médias empresa, há cada vez mais a necessidade das empresas se destacarem da sua concorrência, a solução é o mercado internacional. Contudo, estas empresas muitas vezes têm falta de recursos, quer financeiros quer a nível do conhecimento para abordar um processo de internacionalização. Para além disso, o processo em si é complexo, como tal, os fatores que têm impacto nesse mesmo processo devem ser analisados de forma cuidadosa para poderem suportas as decisões tomadas. Deste modo, o presente estudo propõe a criação de um modelo que avalie, através de uma série de variáveis financeiras, juntamente com a ajuda da metodologia SmartPLS, de que modo é que os diferentes constructos formados influenciam o nível de internacionalização de uma empresa. Em segundo plano, tentar perceber as diferenças entre Portugal e Itália no que toca a indústria da produção de calçado, comparando os dois países. Os resultados obtidos provam que as metodologias usadas foram capazes de concluir que os modelos de avaliação foram transparentes, foram úteis na medida que suportaram a tomada de decisões durante o processo de internacionalização e se uma empresa deve ou não internacionalizar. Houve uma compreensão mais sustentada das características que têm um maior impacto aquando do processo de internacionalização de uma pequena ou média empresa. Durante a construção do modelo houve também uma ponderação das suas respectivas vantagens e limitações.
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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