Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/18989
Author(s): Esteves, Diogo Manuel da Silva
Advisor: Pereira, Renato
Date: 15-Oct-2019
Title: Manga curta, saudável nas horas business plan
Reference: Esteves, D. M. da S. (2019). Manga curta, saudável nas horas business plan [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/18989
Keywords: Business plan
Mobile selling
Healthy trend
Social and environmental responsibility
Plano de negócios
Venda ambulante
Tendências saudáveis
Responsabilidade social e ambiental
Empreendedorismo
Comércio alimentar
Sustentabilidade ambiental
Trabalho de projeto
Portugal
Abstract: Building a successful business is about identifying trends and market gaps, providing products or services to fulfil them. In order to identify those tendencies and corresponding gaps, factors like the impact of tourism, street food development, fruit benefits and consumer behaviour were studied. Moreover, a market analysis was executed, finding and developing data about the ambulant beach selling in Portugal, the market trends, direct and indirect competitors, market valuation and the factors that can influence the business. It was possible to conclude that the foundations of the contemporary world are relying more and more on health and environmental sustainability. Specifically, the tendencies leading customer’s preferences are healthiness, local and organic products, gluten and lactose intolerances, convenience and sustainability. Fresh-cut fruit selling has proven to be along with these market developments and given the fact that Portuguese beaches are lacking this type of products a business opportunity was created. Therefore, the main objective of this thesis was to propose marketing and operations plan to sell fresh-cut fruit on Portuguese beaches in the most convenient way possible with huge environmental concerns, aiming to update an underdeveloped market. Afterwards, a financial analysis was conducted resulting in a positive net present value proving the viability of the project.
Criar um negócio de sucesso consiste em identificar tendências e lacunas de mercado e providenciar produtos ou serviços que as satisfaçam. A fim de identificar essas tendências e as lacunas correspondentes, fatores como o impacto do turismo, o desenvolvimento do "street food", os benefícios do consumo de fruta e o comportamento do consumidor foram estudados. Foi realizada uma análise de mercado, encontrando e desenvolvendo dados sobre a venda ambulante nas praias portuguesas, as tendências do mercado, os concorrentes diretos e indiretos, a valorização do mercado e os fatores que possam influenciar o negócio. Foi possível concluir que os fundamentos do mundo moderno estão cada vez mais dependentes da saúde e sustentabilidade ambiental. Especificamente, as tendências que guiam as preferências dos consumidores são os benefícios na saúde, produtos locais e orgânicos, intolerâncias ao glúten e à lactose, conveniência e sustentabilidade. A venda de fruta cortada está perfeitamente alinhada com os desenvolvimentos do mercado e tendo em conta que é um produto em falta nas praias de Portugal, considera-se uma oportunidade de negócio viável. Portanto, o principal objetivo da tese foi propor um plano de marketing e operações para vender frutas cortadas nas praias portuguesas da maneira mais conveniente possível, com enormes preocupações ambientais, visando atualizar um mercado subdesenvolvido. Por fim, foi realizada uma análise financeira, resultando em um valor actualizado liquido positivo comprovando a viabilidade do projeto.
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_diogo_silva_esteves.pdf4,03 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.