Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/18963
Author(s): Cunha, Miguel Luís Carrilho Fortes da
Advisor: Pereira, Renato
Date: 22-Oct-2019
Title: Business plan: Casa do Benfica de Maputo
Reference: Cunha, M. L. C. F. da (2019). Business plan: Casa do Benfica de Maputo [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/18963
Keywords: Casas do Benfica
Internationalization
Business plan
Internacionalização
Plano de Negócios
Sport Lisboa e Benfica
Gestão internacional
Marketing
Futebol
Cultura
Associativismo
Trabalho de projeto
Moçambique
Abstract: "Fado, Football and Fátima" are the three words that have always characterized our people. It's an expression that nobody knows where it came from, but the truth is that the vast majority of the Portuguese associate it with the period in which we were ruled by a dictatorship. Today we can say that, especially, football is still very present in Portuguese culture, and a great example is the number of television shows related to the "king" sport that our country broadcasts every day. That's why we've managed to understand that there's a market to explore, both in Portugal and in the former Portuguese colonies, where there is still a cultural and sporting connection. The "Casas do Benfica", throughout their history, have always had a very simple purpose: to bring together the different benefactors in a place where everyone could meet and "share their benevolence" even if it was not possible for them to go to the stadium. To this end, these small facilities began to be built in different parts of the country, where there could be a community of supporters and sympathizers of Sport Lisboa e Benfica. For this Business Plan, it was chosen to address the theme of "Casas do Benfica", more properly the construction of one, in Mozambique, as something that may improve the positioning of the brand Sport Lisboa e Benfica, increase the base of fans and supporters, but specifically in the market of African countries of Portuguese origin but also the rest of the world.
"Fado, Futebol e Fátima" são as três palavras que sempre caracterizaram o nosso povo. É uma expressão que ninguém sabe de onde surgiu, mas a verdade é que a grande maioria dos portugueses a associam ao período em que fomos governados por uma ditadura. Atualmente podemos dizer que, especialmente, o futebol continua muito presente na cultura Portuguesa, e um grande exemplo é a quantidade de programas televisivos relacionados com o desporto "rei" que o nosso país transmite todos os dias. Por essa razão conseguimos perceber há um mercado a explorar, tanto em Portugal como nas ex-colónias portuguesas, onde ainda existe uma ligação cultural e desportiva. As "Casas do Benfica", durante toda a sua história, sempre tiveram um propósito muito simples: Juntar os diferentes benfiquistas num local onde todos se pudessem encontrar e "partilhar o seu benfiquismo" ainda que não fosse possível a sua deslocação ao estádio. Para tal, estas pequenas instalações, começaram a ser edificadas em diferentes pontos do país, onde pudesse existir uma comunidade de adeptos e simpatizantes do Sport Lisboa e Benfica. Para este Business Plan, foi escolhido abordar o tema das "Casas do Benfica", mais propriamente a edificação de uma, em Moçambique, como algo que pode vir a melhorar o posicionamento da marca Sport Lisboa e Benfica, aumentar a base de adeptos e simpatizantes, mas especificamente no mercado dos Países Africanos de origem Portuguesa mas também no resto do mundo.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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